Over de race valt niets te zeggen. Valtteri Bottas kegelde met zijn actie Sergio Perez volledig en Max Verstappen driekwart half uit de race, waardoor zij geen bedreiging meer konden zijn voor Lewis Hamilton en elke vergelijking tussen Red Bull en Mercedes mank liep. Op zaterdag was er echter nog niets aan de hand en konden de verschillen tussen de toppers wel worden geduid. De verschillen waren er wel zeker. De Mercedessen bezetten vol overtuiging de eerste startrij met de Red Bulls daarachter op P3 en P4. Trackside Engineering Director Andrew Shovlin had niet verwacht dat Mercedes zo veel sneller zou zijn. "We dachten dat dit een circuit zou zijn dat hen goed zou liggen", zegt hij tegen diverse media waaronder RacingNews365 . "Wat ons altijd zorgen baart als we op een circuit komen met maximale downforce, is dat wij daar vaak met een vleugel met maximale downforce rijden en dat zij dan opeens hier met de versie van Monaco aankomen. Maar misschien konden ze daarmee geen balans vinden en zijn ze er zaterdag van afgestapt." Shovlin trok er zijn wenkbrauwen wel bij op. "Voor ons leek het gek dat je hier niet met je grootste achtervleugel zou rijden. We weten het natuurlijk niet, maar het zou kunnen dat ze gewoon moeite hadden om genoeg druk op de voorkant van de auto te krijgen. Misschien dat ze daarom terugvielen op de kleinere vleugel." Waar de boost bij Mercedes zelf ineens vandaan kwam, weet Shovlin nog niet. "Daar moeten we de komende dagen naar kijken. We hebben nu nog maar een paar kleine ontwikkelingen. In Silverstone hadden we een upgradepakket en dat lijkt ons nuttige performance te hebben opgeleverd. De balans was hier ook best goed, maar eerlijk gezegd waren we er zelf ook door verrast. Het was een aangename verrassing, maar we waren wel verrast dat we die marge (van drie tienden, red.) naar polepositon hadden."
Meest gelezen