Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes veruit het snelst, Ferrari en Red Bull worstelen met banden

De eerste dag van het laatste Grand Prix-weekend van het Formule 1-seizoen van 2019 zit erop. RacingNews365, dat aanwezig is in Abu Dhabi, behandelt in deze analyse de belangrijkste punten van de eerste trainingen en onderzoekt de verhoudingen tussen Mercedes, Ferrari en Red Bull.

Mercedes lijkt het seizoen uit te gaan zingen op de enige juiste manier. De Duitse renstal is in de vrijdagsessies voor de Grand Prix van Abu Dhabi veruit het snelst geweest. Als alles naar verwachting verloopt, dan zal Mercedes het seizoen in stijl kunnen afsluiten, net zoals het aan het jaar is begonnen. Een overwinning van Lewis Hamilton staat nagenoeg in de sterren geschreven. De vrijdag begon goed voor Mercedes, want Valtteri Bottas zette direct de toon in de eerste sessie. De Fin was ruim een halve seconde los van zijn naaste concurrent, Max Verstappen, en was ook in de tweede vrije training niet bij te houden. Teamgenoot Hamilton weet vooralsnog niet te tippen aan de tijden van Bottas, maar dat zal hem weinig deren. Hamilton gaf na afloop van de training voor de microfoon van RacingNews365 enerzijds aan niet zijn dag te hebben gehad, anderzijds hoeft hij op niet al te veel concurrentie van Bottas te rekenen in de race. De Fin start zondag namelijk achteraan, iets dat te wijten is aan een motorwissel. Wel is de runner-up van 2019 blij met zijn W10, zo geeft hij aan. "De Mercedes had eigenlijk vanaf het eerste moment een geweldige balans", aldus Bottas. Mercedes kan daarnaast hoop putten uit het feit dat het vooralsnog op iedere bandencompound de snelste tijd heeft gereden. Op de zachte band was Hamilton ruim een halve seconde los, Bottas was op de medium met twee tienden de sterkste. Hamilton was ook op het hardste rubber de snelste, hij had een voorsprong van ongeveer twee tienden.

De conclusie dat Mercedes ook dit jaar weer zal domineren op het circuit in de Verenigde Arabische Emiraten – iets dat het sinds het hybride tijdperk ieder seizoen heeft gedaan – kan dan ook snel worden gemaakt. De beslissing zal in de loop van het weekend vallen, in het bijzonder van de tweede op de derde trainingssessie. Vannacht zullen de teams de simulator aanslingeren om zoveel mogelijk van de vergaarde data te verwerken en de auto daarmee te verbeteren. Met name Red Bull en Ferrari moeten hieruit enige tijdwinst kunnen halen. Beide teams, directe concurrenten van Mercedes, hebben op de vrijdag namelijk te kampen gehad met bandenproblemen. De Ferrari-coureurs verliezen vooral in de derde sector veel tijd. Hetzelfde geldt voor Red Bull, maar de problemen zijn mogelijk groter voor de Scuderia, als we Charles Leclerc mogen geloven. De Monegask gaf ten overstaan van RacingNews365 toe te verwachten dat Red Bull gedurende het weekend sterker zal worden. "Zij zien er sterk uit, daar moeten we rekening mee houden", aldus de Monegask. Daarbij komt dat Red Bull momenteel al dichterbij Mercedes zit dan Ferrari. De renstal waarvoor Max Verstappen uitkomt heeft de balans van de auto echter nog wel te perfectioneren, iets dat Mercedes al redelijk is gelukt. De Silberpfeilen zijn op het Yas Marina Circuit veruit het beste in het opwarmen van de banden en kunnen deze ook op temperatuur houden. Red Bull en Ferrari, daarentegen, oververhitten het rubber vooralsnog te snel, waardoor de banden in rap tempo degraderen – een effect dat je in de race wilt vermijden.

De problemen met de banden kosten Ferrari momenteel bergen aan tijd, zo bekent Vettel. "Alleen al in het stuk onder het hotel door, een combinatie van een handvol bochten, verlies ik ongeveer twee tienden ten opzichte van Verstappen", aldus de Ferrari-coureur. In de derde vrije training kunnen de verhoudingen uiteraard veranderen, maar de kans is klein dat Mercedes het voordeel dat het nu heeft zomaar uit handen zal geven. De verhoudingen kunnen extra vertekenen in de kwalificatie, waar met het motorvermogen gespeeld kan worden, zeker aangezien het de laatste race van het seizoen betreft. Reken er echter op dat Mercedes, met Hamilton in het bijzonder, in de race de te kloppen auto zal hebben. Met medewerking van Aaron Deckers. Beluister hieronder de nieuwste F1-podcast van RacingNews365, waarin autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel de vooruitblikken op de Grand Prix van Abu Dhabi.

Viaplay
x
GP Singapore Marko luidt Red Bull-noodklok: "Niets werkt bij Verstappen"