Komend Formule 1-seizoen moet het spannender worden op de race-zondagen. Door de nieuwe technische reglementen zullen de gaten tussen de teams minder groot worden, al zitten hier nog een aantal haken en ogen aan. Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van Mercedes, legt uit waar het fout kan gaan bij de set-up van de bolides. "Een van de belangrijkste dingen is dat er een goede correlatie is", zo trapt hij af in de videoserie Road to 2022 van Mercedes. "Een goede correlatie tussen de auto op het circuit en de informatie uit de windtunnel. Hebben we een goede samenhang tussen de auto en de modellen die we hebben gebruikt bij de simulaties?" "Als dat allemaal blijkt te kloppen, dan is het werk wat je buiten het circuit doet heel waardevol. Dan kan je de set-up eerder begrijpen en veel meer kilometers maken gedurende een raceweekend."
Shovlin verwacht grote verschillen tussen een aantal teams
De correlatie tussen hoe de auto zich gedraagt op het circuit en de simulaties zijn erg belangrijk. Volgens Shovlin verandert hier niet veel ten opzichte van vorig jaar, al heerst er wel wat meer onzekerheid over of alles klopt. Teams die een fout maken in de afstelling, bijvoorbeeld omdat de data niet helemaal overeenkomen, kunnen een grote achterstand oplopen. "Het grootste verschil voor 2022 is hoe stijl de leercurve gaat zijn", vervolgt de technicus van Mercedes. "Er kan een groot verschil in rondetijden ontstaan tussen goed en fout (in de afstelling, red.). Dat is waarom het superbelangrijk is dat we de testdagen goed beginnen en ons vertrouwen opbouwen in de samenhang (tussen simulaties en circuit, red.). Vanuit daar kunnen we alles functioneel inzetten tijdens de raceweekenden."
Meest gelezen