Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes waarschuwt Red Bull voor meer langzame outlaps in de kwalificatie

Vele fans keken even raar op toen Lewis Hamilton ogenschijnlijk opzettelijk langzaam reed aan het einde van zijn laatste Q3-ronde in Hongarije. Daardoor kwamen Max Verstappen en Sergio Perez in de problemen. Volgens Mercedes was er geen opzet in het spel, maar kunnen vergelijkbare situaties de komende races ook voorkomen.

Terwijl de andere coureurs nog bezig waren wist Sergio Perez tijdens de laatste seconden van Q3 in Hongarije al dat hij klaar was. Hij kon namelijk niet aan zijn tweede snelle ronde beginnen, omdat de klok al op nul sprong voordat hij over de finish was om aan zijn ronde te beginnen. Het leek te komen doordat de Mercedes-coureurs, die voor de Mexicaan en teamgenoot Max Verstappen reden, erg langzaam reden tijdens de aanloopronde, waardoor de twee Red Bull-mannen niet de ideale racelijn konden rijden Volgens Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van Mercedes, was er van opzet absoluut geen sprake, zo vertelt hij aan onder meer RacingNews365 . "We waren onze coureurs niet echt aan het coachen en ze kozen zelf voor die outlaps. Het doorslaggevende aan het einde van die ronde, was dat iedereen een seconde of zeven aan schone lucht voor zich wilde hebben. Daarom ging iedereen zo langzaam", zo legt hij uit. "Bottas deed het op zijn zachte banden rustig aan, maar dat deed hij enkel en alleen om de banden in het werkvenster te krijgen en voor zich een gat te laten. Aan het einde was het daarom een beetje penibel voor iedereen, maar dat is het spelletje aan het einde van dat soort kwalificatie." Red Bull dolf volgens Shovlin het onderspit omdat ze de laatste wilden zijn op de baan. Hij waarschuwt de concurrenten alvast dat het de komende races zomaar nog eens kan gebeuren, want ook in België en Italië zal niemand vooraan willen rijden in de kwalificatie. "Niemand wil namelijk de eerste op de baan zijn", vervolgt de Brit. "Dat gaan we in Spa en Monza nog veel meer zien, want daar zal iedereen wachten op de anderen om het bal op gang te brengen. En ja, als je dan achteraan rijdt, dan kan je wel eens net buiten de boot vallen."

Viaplay
x
LIVE Reacties na verrassende eerste vrije training GP China