Het Formule 1-seizoen van Mercedes begon wederom niet zo goed als gehoopt. Al snel besloot men het roer om te gaan gooien, nadat men er tijdens de testdagen achter kwam dat de F1-bolide niet in staat was om de strijd aan te gaan met Red Bull. James Allison keerde bovendien terug op zijn oude positie als technisch directeur en zal zich weer gaan bemoeien met het alledaagse ontwerp van de F1-bolide, in plaats van de strategische, technische plannen voor de langere termijn. Hij is namelijk (terug) van rol gewisseld met Mike Elliott.
Clean sheet?
Binnenkort zal Mercedes een nieuwe weg inslaan met een groot updatepakket, maar kersverse technisch directeur Allison zegt dat zijn team niet helemaal met een leeg vel papier is begonnen. Integendeel, dat lijkt hem een heel slecht idee. "Volledig vanaf nul beginnen is geen goede aanpak. Als de regels veranderen, dan moet je natuurlijk mee veranderen, maar engineering draait om iteratie. Als je alles weggooit, bestaat de kans dat je ook veel goeds teniet doet." "Alle Formule 1-bolides van nu, van achter- tot vooraan de grid, zijn namelijk ongelooflijk goede wagens. De vraag is echter: hoe competitief ben jij? Ben je de beste ter wereld? Als je veranderingen maakt, dan gebruik je het platform dat je hebt om een pad voorwaarts te kiezen waarmee je zo snel mogelijk beter kan worden. Bijna nooit, of eigenlijk helemaal nooit, verscheur je iets compleet en zeg je 'genoeg nu, laten we iets compleet anders doen'."
Wat dan?
Gevraagd naar wat meer details over de updates die er bij Mercedes aan komen, wil Allison weinig prijs geven. Zijn collega Elliott riep enkele weken geleden dat er visueel het een en ander zou veranderen, maar Allison wil er niet al te veel over kwijt. "We gaan gewoon downforce aan onze auto proberen toe te voegen, en in dat proces niet te veel drag. We gaan proberen om de balans te verbeteren, al denk ik dat er op dit moment geen enkele auto op de grid is waarbij de balans perfect is. Maar de balans van onze bolide is verre van perfect." "Daar gaan we aerodynamisch aan werken en we willen zorgen voor een betere controle van de wagen, met behulp van de ophanging. Dit zijn echter geen grote onthullingen die ik doe. Alle auto's op de grid zouden beter worden met de dingen die onze auto ook beter maken." "De truc is om ervoor te zorgen dat we de updates relatief gezien zo snel mogelijk introduceren, zodat we sneller verbeteren dan onze concurrenten. Dat is geen magie, dus echt mysterieus zijn onze updates niet."
Meest gelezen