Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes wil dat Formule 1-motoren in 2025 minimaal voor 50% hybride zijn

In 2025 zullen er nieuwe regels omtrent de motoren hun intrede doen in de Formule 1. Hoe deze nieuwe regels er uit gaan zien is nog niet duidelijk, maar als het aan Mercedes-teambaas Toto Wolff ligt, gaat de koningsklasse van de motorsport niet terug naar de traditionele, luidere motoren, maar worden de nieuwe motoren voor minstens 50% hybride.

Het oorspronkelijke plan was om in 2021 al nieuwe motoren te introduceren in de sport, maar dat is inmiddels uitgesteld naar 2025. De specificaties van de nieuwe motor zijn desondanks een populair gespreksonderwerp in de Formule 1-paddock. Tijdens de persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Canada sprak Toto Wolff zijn voorkeur uit voor een motor die grotendeels hybride is. "We bevinden ons in een tijdperk waar er op technologisch gebied veel aan het veranderen is, zeker als je kijkt naar gewone personenauto's. We zijn allemaal fan van de luide, traditionele motoren, maar dat is niet de kant die de huidige technologie op gaat." "Daarom, en ook met het oog op duurzaamheid, denk ik dat het een goede keuze is om tot 2025 met de huidige motoren te blijven rijden. Het was namelijk een vrijwel onmogelijke opgave geweest om voor 2021 een nieuwe motor te ontwikkelen", vervolgt de Oostenrijker. Voor autofabrikant Mercedes is het van groot belang dat de Formule 1 meegaat met de ontwikkelingen die toegepast worden in de straatauto's. "In 2030 zal ongeveer de helft van alle door Mercedes geproduceerde auto's elektrisch of hybride zijn. Als dat het komende decennium de wereldwijde trend wordt, dan moeten we er voor zorgen dat het aandeel hybride componenten in Formule 1-motoren ook hoger wordt. Momenteel bestaat ongeveer 20% van een Formule 1-motor uit hybride onderdelen en dat zal in 2025 meer moeten zijn, het liefst 50%", concludeert Wolff.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden