De motorensoap van McLaren nam vele maanden in beslag. In die periode was er volop speculatie omtrent de nieuwe motorleverancier. Een deal met Mercedes leek in de maak, maar volgens McLaren durfde de Duitse renstal dit niet aan. Uiteindelijk bleef Renault als enige optie naast Honda over. Toto Wolff van Mercedes spreekt tegen dat hij geen motoren wilde leveren. " We wilden McLaren een motor leveren, maar het probleem was dat het allemaal veel te lang duurde. We hadden niet de capaciteit en structuur om ze voor 2018 een motor te leveren. Het was gewoon te laat", legt Wolff uit aan ESPN. Een bijzonder verhaal aangezien Mercedes in 2017 eigenlijk ook aan vier teams motoren zou leveren. Het team van Manor ging echter failliet in de winter, waardoor alleen Mercedes, Williams en Force India met de Duitse krachtbron aan de start verschenen. Toto Wolff wil geen enkel team als klant uitsluiten. " Je moet nooit teams uitsluiten voor de toekomst. Dat is ook de reden waarom McLaren of welk team dan ook in de toekomst een partner kan worden."
Het team van Red Bull probeerde tevergeefs om in de afgelopen jaren de beschikking te krijgen over een Mercedes-motor. De houding van Red Bull, wat vaak uithaalt in de media over de krachtsverschillen tussen de motoren, is voor Wolff reden om het team geen motoren te leveren. " Het is precies doordat ze zich zo uiten en hun huidige motorleverancier ondermijnen, dat ze er geen voor de toekomst hebben. De Formule 1 is net als het privé leven, het draait om het sluiten van een compromis en het erkennen van sterke en zwakke punten van je partner en elkaar te helpen." " Dat is de cultuur die we bij Mercedes hebben en die ons de afgelopen jaren veel successen heeft gebracht. Respect is een zeer belangrijk onderdeel van onze waarden en daarom hebben we gekozen voor de partners die we hebben." Met die woorden is het nagenoeg uitgesloten dat Max Verstappen en Daniel Ricciardo na 2018 met een Mercedes-motor achterin rijden.
Meest gelezen