Mercedes moest Ferrari kort voor en kort na de zomerstop voor zich dulden, maar lijkt intussen het gat te hebben gedicht en zelfs over een voorsprong te beschikken.
Op de officiële website van de Formule 1 wordt uitgelegd waar Mercedes een grote stap mee heeft gemaakt. De W09 heeft in tegenstelling tot haar 'diva'-voorganger W08 weinig moeite met de banden. Dit komt mede door een slim ontwerp van de wielen, die Mercedes sinds de Grand Prix van Singapore gebruikt. Ook de remsystemen die sinds België op de wagen zijn gemonteerd, dragen bij aan een gunstig effect. De techneuten van Formula1.com leggen uit dat de Mercedes bijzonder zuinig met haar banden om kon gaan in Rusland, met dank aan het remsysteem en de luchtafvoer van de wieldoppen. Waar andere teams moeite hadden om hun achterbanden niet te oververhitten in de opwarmronde - terwijl ze temperatuur in de voorbanden probeerde te krijgen - kon Mercedes wat meer spelen. De warmte rond de achterbanden werd namelijk eenvoudiger afgevoerd door beide bovengenoemde systemen. Zodoende konden Valtteri Bottas en Lewis Hamilton enigszins gemakkelijk naar de eerste en de tweede positie rijden tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Rusland. Een dag later boekte Mercedes wederom een één-twee, ditmaal werd Hamilton voor Bottas geposteerd.
Meest gelezen