Het doel van Mercedes en teambaas Toto Wolff is om dit seizoen minimaal een race te winnen. Met nog zes races te gaan lijkt de kans steeds kleiner te worden dat we het Duitse volkslied zullen horen voor de Duitse renstal. Toch kijkt het team optimistisch naar haar kansen in Singapore komend weekend. Zo lieten George Russell en Wolff weten dat de W13 op papier goed bij de lay-out van het stratencircuit past, waardoor de kans op overwinning op dit circuit misschien wel het grootst is. F1-wereldkampioen Damon Hill schat de kansen voor Mercedes echter niet heel hoog in, tenzij Max Verstappen zou uitvallen. "Er is altijd een race waarin dingen compleet anders lopen", is Hill te horen in de F1 Nation podcast. "Misschien dat Singapore de race zal zijn dat Mercedes zal gaan winnen, maar dat zou buitengewoon zijn. Max zou dan niet moeten racen om zoiets te zien gebeuren." "Dat is een gedachte dat ons niet zou entertainen. De vorm van Mercedes is er zeker. Dus het kan gaan gebeuren, maar we willen gewoon een leuke strijd zien."
Het probleem van Mercedes in Singapore
Mercedes is ervan bewust dat het Marina Bay circuit hobbelig is, iets waar de Mercedes-bolide niet zo goed tegen opgewassen is bleek uit bijvoorbeeld de race in Bakoe. Vanaf de GP van België moeten de auto's echter aan een bepaalde rijhoogte voldoen om het stuiteren tegen te gaan, dus het is nog maar de vraag hoe dit zal zijn op het Marina Bay stratencircuit. Het grootste probleem wat een overwinning voor Mercedes in de weg kan staan is volgens Hill echter niet het stuiteren, maar het zijn de banden. "Hoe ik het zie is hun probleem dat ze de banden niet zo snel op de juiste temperatuur kunnen krijgen." "Het is een circuit dat niet warmer wordt, het wordt juist kouder. De zon gaat onder dus de baantemperatuur zal in het begin erg hoog zijn en als ze dan gaan kwalificeren zal de temperatuur dalen omdat er geen zon is. Het is volkomen afhankelijk van hoe ze de temperatuur kunnen managen", legt Hill uit. Gelukkig voor Mercedes kunnen de teams en coureurs dit weekend kiezen voor de drie zachtste banden uit de range, oftewel de banden die het makkelijkst op temperatuur te krijgen zijn.
Meest gelezen