Alejandro Soberon is de president van het bedrijf achter de Mexicaanse Grand Prix genaamd CIE. Hij denkt dat Mexico helemaal in vuur en vlam zal staan als Sergio Perez namens Red Bull de race wint. De Mexicaanse coureur start de Grand Prix als vierde en is zeker niet kansloos voor de eindzege. Door omstandigheden zijn zijn kansen misschien wat kleiner, want zijn teamgenoot Max Verstappen strijdt om de wereldtitel, maar het is simpelweg een feit dat Checo voor uitverkochte tribunes heeft gezorgd in de Mexicaanse hoofdstad. Soberon vertelt in gesprek met een selecte groep media, waaronder RacingNews365 , dat zijn land helemaal wild zal gaan als Perez de race wint. "Als Checo al op het podium eindigt, dan gaan we krankzinnige dingen zien, het wordt totale madness . Ik weet niet wat er gaat gebeuren, ik weet het niet, maar ik denk dat iedereen de straat op zal gaan.
Perez belangrijk voor GPs in Mexico en de VS
Niet alleen in Mexico komt met voor Perez naar de race, ook in Texas, waar twee geleden nog werd geracet, worden de uitverkochte tribunes ook mede door hem veroorzaakt. Dat denkt althans Soberon. "Austin heeft ook een eigen coureur: Perez. Checo is een grote coureur in de Latijns-Amerikaanse community in de Verenigde Staten, dus dat zal zorgen voor veel verkochte tickets." "Het zou me niet verbazen dat een derde van de bezoekers in de VS Latijns-Amerikaans is. Je zal het daar moeten vragen, want zij hebben waarschijnlijk de data", aldus de Mexicaanse promotor, die moet toegeven dat een vertrek van Perez uit de sport een negatief effect kan hebben. "Er zijn wat jonge Mexicaanse coureurs die er veelbelovend uit zien. Mexico heeft veel grote coureurs voortgebracht, maar ik denk dat Perez nog wel een paar jaar door wil gaan. De energie van de fans vanwege Checo is ongelooflijk. Het is niet alleen positief voor Mexico, maar de Formule 1 in het algemeen. Hij is een interessante toevoeging", aldus Soberon.
Het Netflix-effect
Niet alleen Perez zelf, maar ook de Netflix-serie Drive to Survive zorgt volgens Soberon voor een toename in interesse in de sport. Alle races sinds 2016 waren weliswaar uitverkocht, maar de kaartjes vliegen de laatste jaren nog sneller dan normaal over de toonbank. "Sinds 2016 is de race uitverkocht, maar het klopt dat we nog nooit zo snel uitverkocht waren. Dat komt door een combinatie van factoren. Natuurlijk is het feit dat Checo bij Red Bull rijdt een ding, maar ten tweede heb je ook Netflix. Het zorgt voor verbreding en brengt ook nieuwe geldschieters naar de sport." "Bovendien zijn er veel vrouwen die in het verleden geen interesse hadden in de sport, maar nu heel erg enthousiast zijn. Netflix is een grote hit voor de Formule 1 geweest. Het zorgt ervoor dat het makkelijker te begrijpen is, makkelijker te bevatten. Het gaat niet altijd om de winnaar van de race, want er zijn zoveel verschillende verhaallijnen. Het is een heel mooi iets en ook in andere markten heeft het een grote impact gehad. In Mexico kijkt iedereen uit naar het volgende seizoen, om Checo te zien in zijn huidige rol", zo sluit hij af.
Meest gelezen