Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Minardi kijkt uit naar prestigieuze rol bij de FIA: "Wil een vrouwelijke coureur naar F1 helpen"

Gian Carlo Minardi gaat aan de slag als de nieuwe president van Single-Seater Commission bij de FIA. De Italiaan, die in het verleden zijn eigen F1-team runde, vervult daarmee een belangrijke rol in de toekomst van de eenzitters in de autosport. In een exclusief interview met deze site laat de Italiaan weten uit te kijken naar zijn nieuwe rol bij de FIA.

Minardi 019 1024x683 1
Interview
Naar nieuwsoverzicht © minardi.it

Op het circuit van Imola was Gian Carlo Minardi hard aan het werk tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. De voormalig F1-teameigenaar is tegenwoordig de president van het circuit en heeft gedurende het Formule 1-weekend genoeg taken te vervullen. "Alles loopt vlekkeloos, al maakte ik een fout door een deel van de paddock te laten parkeren op een voetbalveld. De afgelopen vijf maanden was het droog en net nu is het gaan regenen. Gelukkig hebben we alles ter plaatse kunnen oplossen en is alles alsnog goed gekomen", aldus de altijd oprechte Minardi, die zijn leiderschap toont door de hand in eigen boezem te steken. Waarschijnlijk een van de redenen dat Minardi na zijn carrière als teameigenaar verschillende rollen vervulde bij grote organisaties in de autosport.

In een exclusief interview met RacingNews365 spreekt Minardi over zijn nieuwe rol als president van de Single Seater Commission die de Italiaan sinds kort heeft bij de FIA: "Ik ben heel trots om die rol te mogen vervullen. Ik ben pas net begonnen en zal dus met verschillende mensen binnen de organisatie moeten spreken voordat ik écht van start kan gaan. Ik zal namelijk eerst moeten kijken wat er precies is gedaan in het verleden en wat de huidige status is. Natuurlijk heb ik door al mijn ervaring in de autosport wel mijn mening en ideeën over bepaalde zaken en daarom ben ik denk ik ook gevraagd om deze rol te vervullen bij de FIA."

"Zo spelen de kosten een grote rol in de autosport. Dat is een gecompliceerde zaak, maar ik zeg altijd dat niks onmogelijk is. Daarom ga ik zeker aan de slag met dit thema", aldus Minardi, die het verleden meerdere jonge talenten op weg hielp in de autosport. Dat deed de 74-jarige Italiaan de afgelopen jaren ook in zijn rol als adviseur van de Italiaanse autosportbond, waar hij probeerde jong Italiaans talent te helpen op hun weg richting de koningsklasse van de autosport.

Het interview gaat verder onder de foto.

			© Zoran Zivkov
	© Zoran Zivkov

Een belangrijk thema in de Single Seater Commission is ook het superlicentie-systeem dat de FIA hanteert om jong talent de kans te geven om in een F1-wagen te kunnen rijden. Zo is het voor coureurs uit bijvoorbeeld IndyCar een stuk lastiger om genoeg punten te behalen om in de F1 te mogen racen. "Ik denk dat de coureurs die actief zijn in FIA-klassen een voordeel moeten hebben ten opzichte van coureurs die racen in andere klassen. Dit was in het verleden al zo en ik ben een verdediger van deze opzet. Dat gezegd hebbende moeten we wel vooruit kijken en kijken hoe we andere coureurs met een veel talent moeten behandelen. Zodat ook zij een eerlijke kans maken binnen het systeem."

"Dat zijn echter zaken waar ik nu nog niet te veel op in kan gaan, omdat ik eerst goed geïntegreerd moet zijn voordat we kunnen kijken wat we precies moeten veranderen. Dat zal in samenspraak gaan met mijn team en we zullen het daarna voorleggen aan de president van de FIA, Mohammed ben Sulayem", aldus Minardi, die naast de kosten en de superlicentie nog een ander belangrijk thema op tafel heeft liggen.

"Ik denk denk dat vrouwen en meisjes altijd moeten strijden tegen jongens en mannen in de autosport. Het is natuurlijk interessant om met de W-Series ook een kampioenschap voor vrouwen te hebben, maar ik weet ook dat de Formule 1 en de FIA graag een vrouw in F1 zouden willen zien. Om dat te kunnen halen, denk ik dat vrouwen in de weg richting de Formule 1 altijd moeten strijden tegen mannen in de Formule 4, 3 en 2. Ik denk dat dat de beste weg is voor een vrouw om in de F1 terecht te kunnen komen en ik geloof dat het fysiek mogelijk is voor een vrouw om in de Formule 1 te racen", waarna Minardi zijn landgenote Lella Lombardi als voorbeeld geeft.

"Lella Lombardi heeft in het verleden bewezen dat het mogelijk is, door zelfs een half punt te halen in de Formule 1. Daarom denk ik dat ook de huidige generatie meisjes en vrouwen de mogelijkheid hebben om in de F1 te kunnen komen. Bij de Italiaanse autosportbond hebben we ook veel meisjes rijden, die graag de stap willen maken om uiteindelijk een F1-coureur te worden. Daar helpen we ze bij en ik denk dat de huidige simulatoren hier bijvoorbeeld een positieve rol in spelen. We doen er alles aan om jong talent te helpen bij de Italiaanse autosportbond en dat willen we ook bij de FIA doen."

Formule 1 GP Emilia-Romagna 2022 RN365 Nieuwsdossier

8 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull