Nieuw is niet altijd beter, een mening die zeker wordt gedeeld door veel voormalige sporters. De Formule 1 is niet anders dan andere sporten en ook in de koningsklasse van de autosport wordt er niet altijd positief gereageerd op veranderingen in de sport. Toch is voormalig F1-teameigenaar Giancarlo Minardi voorzichtig positief over het schema dat gedurende de Grand Prix van Groot-Brittannië werd gebruikt: "We zagen onwijs veel publiek tijdens de F1-race op Silverstone en ik ben er zeker van dat zij hebben genoten van het nieuwe programma dat de F1-organisatie had opgesteld. Ik bedoel, ze kregen waar voor hun geld en zagen maar liefst drie dagen spektakel", aldus Minardi in een interview met RacingNews365 . "Toch vind ik het heel zonde dat Lewis Hamilton geen poleposition kreeg toegewezen, dat vind ik onbegrijpelijk. Ik bedoel, hij was de snelste over één ronde op vrijdag, liet Max Verstappen ver achter zich en alsnog kreeg hij er niets voor. Dat is een punt waar in mijn optiek goed naar gekeken moet worden. In mijn beleving kan het niet zo zijn dat degene die sprintkwalificatie wint, de poleposition op zijn naam mag schrijven. De pole telt namelijk voor degene die het snelste is over een ronde en niet voor degene die een korte race weet te winnen." "Zo is het altijd al geweest in de Formule 1 en zo moet ook het blijven, het is een van de kenmerkende gedeeltes van de sport", vervolgt de uitgesproken Italiaan zijn verhaal. "Dat zijn van die veranderingen waar men naar moet kijken. Het idee om het F1-weekend te veranderen kan zeker wennen, want zoals gezegd waren de fans op het circuit de winnaar van de nieuwe opzet. Daarom hoop ik dat men goed gaat kijken naar hoe men deze nieuwe opzet kan perfectioneren, want dat is in mijn ogen nodig. Het is nog niet helemaal perfect en er zullen zeker mensen zijn die er meer verstand van hebben dan ik, die de nieuwe opzet in de toekomst alsnog weten te optimaliseren." Een suggestie wil Minardi nog wel maken richting de F1-organisatie. "Naast het feit dat de pole moet gaan naar de snelste coureur over één ronde, vind ik ook dat meer coureurs in de punten moeten eindigen tijdens de sprintkwalificatie. Het gaat om een korte race en dus moeten meer coureurs beloond worden voor hun prestaties. Geef daarom net als in de race, de eerste tien coureurs punten. Dat geeft de coureurs nog meer motivatie om het ook in de sprintkwalificatie zo goed mogelijk te doen." Wanneer alles volgens plan verloopt, zien we de nieuwe opzet terug tijdens de Grand Prix van Italië. Dan staat de volgende sprintkwalificatie op het programma.
Meest gelezen