Met nog drie races op de kalender werd Red Bull al gekroond tot F1-wereldkampioen van 2022. Een knappe prestatie van de Oostenrijkse renstal, vooral doordat dit seizoen de bolides moesten voldoen aan verschillende nieuwe regelementen. De krachtbron van Red Bull (Honda) in combinatie met de lage drag lijkt daarin een sleutelfactor te spelen.
De vraag is nu hoelang Red Bull deze dominantie door kan zetten. Ook op onze website opperden we deze stelling en 61 procent denkt dat de Oostenrijkse renstal de bovenhand zal hebben in de komende jaren. In de Formule 1-podcast van RacingNews365 bespraken host Joris Mosterdijk, coureur Tom Coronel en F1-kenner Ruud Dimmers ook deze stelling. Host Mosterdijk stelt dat het 'slechts' 61 procent is.
"Ik snap wel waarom, ze vrezen allemaal voor een geldboete en minder windtunneltijd voor Red Bull als straf", begint Dimmers waarmee hij refereert naar de potentiële straf voor Red Bull nadat bleek dat de Oostenrijke renstal in 2021 het budgetplafond heeft overschreden.
Zal Red Bull de komende jaren domineren?
Of Red Bull volgens de F1-kenner zal domineren? Dat ligt een beetje aan de straf dat het team zal krijgen. "Dan kan het er in een keer wel helemaal anders uit gaan zien. Het is nog steeds niet duidelijk wat de straf gaat zijn, maar op het moment dat Red Bull windtunneltijd zou verliezen voor volgend jaar, dan kan de voorsprong ook in een keer als sneeuw voor de zon verdwijnen."
"Maar als ze dat niet krijgen dan staat alles gewoon als een huis", is Dimmers stellig. Max Verstappen heeft tot en met 2028 een contract bij Red Bull en zou op papier daarom, naast zijn twee wereldtitels die hij al heeft, zes extra wereldtitels kunnen winnen met de Oostenrijkse renstal.
Hoeveel hij er gaat winnen? Coronel doet een voorspelling: "Meer dan zeven wereldtitels in ieder geval. Hij is alle records aan het verbreken dus waarom zou hij deze niet kunnen pakken."
Beluister de gehele podcast onderaan dit artikel.
Waarom minder windtunneltijd een keiharde straf is
Het is nog niet precies duidelijk wat de straf wordt voor Red Bull na het overschrijden van het budgetplafond, maar het mislopen van windtunneltijd kan extra pijnlijk zijn voor de Oostenrijkse renstal. Red Bull mag namelijk met de constructeurstitel op zak maar 70% van het toegestane aantal runs uitvoeren in de windtunnel.
Dit percentage gaat met 5% omhoog elke keer als er een trede naar beneden wordt gezet in de constructeursstand. Ferrari, momenteel op de tweede plaats, mag 75% van het 'normale' aantal windtunnelruns benutten. Mercedes 80%, enzovoorts.
Mocht Red Bull inderdaad een zware straf krijgen van de FIA voor het overtreden van de budgetregels, dan kan hier nog extra windtunneltijd af worden gepakt. Een geldboete lijkt ook een onvermijdelijke optie, mocht het team van Verstappen en Perez inderdaad schuldig zijn bevonden.
Bekijk hieronder het percentage windtunneltijd voor het Formule 1-seizoen van 2022. De constructeursstand is zoals het nu staat en kan in de laatste races van het seizoen nog veranderen.
2022-25 percentages toegestane windtunnelruns
WK-stand | Percentage in 2022 | Toegestane runs (320 runs = 100%) | Huidig team |
---|---|---|---|
1 | 70 | 224 | Red Bull |
2 | 75 | 240 | Ferrari |
3 | 80 | 256 | Mercedes |
4 | 85 | 272 | Alpine |
5 | 90 | 288 | McLaren |
6 | 95 | 304 | Alfa Romeo |
7 | 100 | 320 | Aston Martin |
8 | 105 | 336 | Haas |
9 | 110 | 352 | AlphaTauri |
10+ | 115 | 368 | Williams |
Ook interessant:
Briljante Verstappen boezemt concurrentie angst in
Wat betekenen de voorbije weken? Staan we aan de vooravond van een dominant Verstappen-tijdperk? Jij gaf jouw mening daarover al, nu ons podcastpanel nog. Take it away Ruud, Tom en Joris!
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!