Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Mislukte inhaalactie Piastri was zo slecht nog niet: "Niks doen is ook zo wat"

Nu de McLaren-coureurs dit seizoen zo aan elkaar gewaagd zijn, is de situatie bij de Britse renstal haast een bom die op ontploffen staat. In Hongarije ging het nét goed tussen de twee, maar Rudy van Buren en Ruud Dimmers stellen in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast dat het in het vervolg misschien toch anders moet.

Norris Piastri Hungary
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De afgelopen jaren konden we Max Verstappen eigenlijk altijd wel opschrijven als kanshebber voor de titelstrijd, maar dit seizoen is de strijd om de rijderstitel veranderd in een ware titanenstrijd tussen de McLaren-coureurs. Oscar Piastri heeft op dit moment een voorsprong van negen punten, maar de overwinning van Lando Norris op de Hungaroring bevestigt toch dat de Brit op de deur blijft kloppen.

Dat de beide heren aan elkaar gewaagd zijn, wordt ook in directe gevechten op de baan duidelijk. Zo wilde Piastri Norris in de slotfase van de Grand Prix van Hongarije inhalen in de strijd om de zege, maar een blokkerend wiel weerhield hem ervan een succesvolle inhaalactie te plaatsen. Hij knalde bijna op zijn teamgenoot en zo eindigde de race bijna in tranen.

Ruud Dimmers is in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast dan ook van mening dat die actie niet zijn slimste move was. "Piastri had dit iets slimmer aan kunnen pakken, denk ik. Er zijn twee dingen die het moeilijk maken. Eén, je rijdt in dezelfde auto. Waar vaak naar gerefereerd werd bij bijvoorbeeld Verstappen en Hamilton, is dat je een Red Bull tegen een Mercedes had, met een hele andere setup van de auto's en hele andere sterke punten. Maar nu heb je exact hetzelfde wapen, en inhalen op de Hungaroring met een auto die identiek is of nauwelijks gelijk is qua pace, is heel erg moeilijk. Dan heb je een half kansje aan het einde van het rechte stuk, maar ja."

"Maar wat ik bij Piastri wel vond, is dat hij eigenlijk een soort Oostenrijk 2.0 deed. Ook weer zo'n actie waarbij je zag dat hij dacht: 'Ga ik het doen, ga ik het niet doen?', en dan toch net op de rem. En dat scheelt dan een centimeter of vijf, dus dat is niet heel handig. Daar moet hij nog in groeien, vind ik. Probeer het dan op een andere manier, dat je Norris op de een of andere manier in een fout dwingt. Dat roept iedereen altijd, dat hij teveel fouten maakt. Maar wat hij nu probeerde, had nooit gekund. Het was nog niet eens half!", zo suggereert Dimmers. 

Ik heb liever dat hij dit doet, dan dat hij er nog twee rondjes kleurloos achteraan had gereden

- Rudy van Buren

Toch kon Rudy van Buren op zijn beurt wel genieten van het gevecht, en hij prijst Piastri dan ook voor zijn lef. "Het begint vaak met speldenprikjes, maar ik heb liever dat hij dit doet, dan dat hij er nog twee rondjes kleurloos achteraan had gereden en zei, 'Shit, ik kwam er net niet aan toe'. Kijk, hij moet hem (Norris, red.) niet raken, begrijp me niet verkeerd. Die situatie kan je niet uitleggen. In Canada legde Norris meteen uit dat het zijn fout was, en dat had Piastri waarschijnlijk ook gedaan als hij er nu op had geschoten of er tegenaan was gegleden met blokkerende wielen."

De actie van Piastri was misschien net op het randje, maar Van Buren stelt toch dat het tegenovergestelde scenario niet veel beter zou zijn geweest. "Maar niks doen is ook zo wat. En uiteindelijk is een beetje provoceren om tussen Norris zijn oren te gaan zitten ook nooit slecht. Met het voorbeeld dat Ruud net geeft, hij maakt te veel fouten onder druk. Je kan wel zeggen dat het misschien een rondje te vroeg kwam, want door deze actie verloor hij wel de aansluiting een beetje en was het klaar."

"Maar goed, Oscar was, als je even de racepet op zet, ongetwijfeld een beetje gepikeerd diep van binnen. Hij was de leidende auto van het team tijdens de eerste stint, maar je teamgenoot gaat vervolgens op de alternatieve strategie en wint op die manier de overwinning die eigenlijk voor jezelf klaarligt na die eerste stint met alleen (Charles) Leclerc ervoor."

Niet opgeven

Toch zou Dimmers Piastri één tip mee willen geven: doe iets, maar wel iets anders. "Wat ik bedoelde, is dat hij in Oostenrijk ook zo'n moment had waarmee hij het gevecht weggooit. Daar had hij veel meer kans om hem gewoon een keer te pakken. Hongarije is natuurlijk moeilijk, maar nu was het een beetje zo van: 'Oké, ik probeer iets, maar het is 'm net niet. Nu ben ik het momentum helemaal kwijt'. Ik had ook tot de laatste ronde gewacht, of geprobeerd met een iets andere lijn een soort Hamilton-Verstappen momentje te creëren, waarmee je Norris eigenlijk pakt. Dat hij denkt dat je de ene kant op gaat, maar dat je eigenlijk de andere kant pakt. Maar ja, makkelijk is het niet." 

Volgens Van Buren zat er tijdens de race op de Hungaroring simpelweg niet meer in, al raadt hij de McLaren-coureur toch vooral aan niet op te geven. "En je zag ook, één rondje voor hij die actie plaatste, dat hij probeerde de laatste bocht wijder te nemen en anders op te lijnen. Hij heeft alles geprobeerd, en voor de teamsfeer was het goed dat dit net goed ging. Ze konden er nog om lachen in de cooldown room."

"Maar over drie weken moet hij er in Zandvoort gewoon weer voor gaan. Nu blijft het in ieder geval wel spannend vooraan in het kampioenschap, ook tussen die twee, en ik ben benieuwd welke kant dit op borrelt. Want dit is natuurlijk wel een recept... Die twee worden wel narriger naar elkaar toe, zeker als die titel in de buurt komt. Dan gaat het wel een beetje overborrelen." 

Ook interessant:

Max Verstappen werkte een zeer teleurstellend weekend af in Hongarije. Hij eindigde nog wel in de punten, maar het is de vraag of hij dit jaar nog een race gaat winnen. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!

Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!

Claim jouw cap!

Praat mee!

x
Red Bull Bleekemolen beoordeelt 'kleine Red Bull-ramp': "Vreemd, heel vreemd..."