Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Moet De Vries wel in actie willen komen in Singapore?

Nyck de Vries maakt zich de komende dagen klaar om mogelijk in te vallen voor Alexander Albon in de GP van Singapore. Is dit echter wel wenselijk voor hem op dit moment?

Sinds het Formule 1-droomdebuut van Nyck de Vries in Monza is zijn kans op een fulltime zitje enorm toegenomen. De kans is groot dat de Nederlander volgend jaar op de grid staat. Momenteel is hij in gesprek met ten minste drie teams: AlphaTauri, Williams en Alpine. Mogelijk komt De Vries binnenkort alweer in actie. Williams-coureur Alexander Albon is zich aan het voorbereiden op de race in Singapore na een blindedarmontsteking, maar 100% zekerheid dat hij gaat racen is er niet. Albon miste de GP van Italië door deze ontsteking en de operatie, waarbij De Vries dus de invaller was. Een tweede F1-optreden is zeker mogelijk voor de Fries, maar dit is misschien niet eens wenselijk. Waarom zou De Vries een extra race willen of moeten hebben om zichzelf te bewijzen voor de geïnteresseerde teams? Hoogstwaarschijnlijk kan hij nooit tippen aan zijn Formule 1-debuut: de Williams-bolide is simpelweg geen auto om zomaar punten mee te scoren.

Je bent zo goed als je laatste race

Een altijd terugkerend gezegde in de autosport: you are only as good as your last race. Precies dit geldt nu ook voor De Vries. De rijkunsten van de Nederlander in zijn F1-debuut zette hem op de kaart bij meerdere renstallen. Zonder zijn knappe resultaat (P9 en dus twee punten) waren zijn kansen voor en fulltime F1-zitje veel en veel kleiner. Het is voor De Vries dus helemaal niet nodig om zich nog een keer te bewijzen. De indruk is al gemaakt en stel er gebeurt iets in de volgende race wat hem in een slecht daglicht zet, dan is dat alleen maar nadelig. Het kan natuurlijk ook de andere kant op gaan en weer een toprace worden, maar de kansen dat de race minder goed wordt dan in Monza is groot. Daarnaast is het de zwaarste race van het seizoen. Na de race op de Temple of Speed , waar maar weinig bochten zijn en veel lange rechte stukken, had De Vries het fysiek al erg zwaar. In Singapore kan het met weinig voorbereiden wel eens veel zwaarder worden. Het 23 bochten tellende circuit is berucht onder de coureurs door de lay-out en de snikhete temperaturen in Singapore. Makkelijk voor een non-F1-coureur? Zeker niet.

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training