Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Moet Lawson in bescherming worden genomen? "Anders krijg je weer een De Vriesje"

Red Bull-protegé Liam Lawson is ook in 2024 reservecoureur bij AlphaTauri. Dat maakte het team tijdens het Japanse Grand Prix weekend bekend. Heeft de energiedrankjesfabrikant de juiste keuze gemaakt, of verdient de jongeling meer? Het podcast-panel van RacingNews365 spreekt zich erover uit.

Lange tijd werd er gespeculeerd dat Liam Lawson, vervanger van de op dit moment geblesseerde Daniel Ricciardo, in de mix was voor een zitje bij het zusterteam van Red Bull. Afgelopen weekend maakte AlphaTauri bekend dat het ook in 2024 gebruik maakt van de diensten van coureurs Yuki Tsunoda en Ricciardo. Dat ondanks de zeer goede resultaten van Lawson. Heeft AlphaTauri de juiste keuze heeft gemaakt? F1-kenner Ruud Dimmers en autocoureur Tom Coronel, vaste tafelgasten bij de RacingNews365 Formule 1-podcast, zitten niet op dezelfde golflengte als hun deze vraag wordt voorgelegd. "Het probleem is dat er geen stoeltjes zijn", trapt Coronel af. "Alle Formule 1-teams kiezen voor zekerheid. Kijk naar Haas", vervolgt de coureur, doelend op het feit dat routiniers Kevin Magnussen en Nico Hulkenberg ook in 2024 voor het Amerikaanse raceteam uitkomen. "Ik vind dat Yuki en Ricciardo in de Formule 1 thuishoren. Lawson doet het goed. Je (lees: Red Bull) zou hem moeten parkeren bij Williams. Zet hem daar twee jaar weg voor een klein budget, zodat hij kan rijpen en zichzelf kan zijn. Vervolgens kun je beslissen of je hem in je team wilt of niet. En of dat nou bij AlphaTauri of Red Bull is, dat maakt niet uit." Coronel concludeert: "Maar als je moet kiezen tussen die drie coureurs, zou ik ook voor Yuki en Ricciardo zijn gegaan."

"Nee, nee nee!"

Dimmers kan zich niet vinden in de woorden van zijn podcast-collega. "Nee, nee, nee. Waarom zou je dat willen Tom? Lawson laat nu in slechts drie races zien dat hij écht gewoon talent heeft. Hij verrast mij..." Coronel valt Dimmers in de reden: "Ja, maar daarom zeg ik rijpen. Rijpen bij een Williams. Ik zeg niet dat hij niet moet rijden. Parkeer hem bij Williams." De F1-kenner is het er duidelijk niet mee eens en herhaalt: "Nee, nee nee! Je kunt toch gewoon zeggen: we hebben het drie jaar geprobeerd met Yuki. Jammer, maar daar zit niet veel rek meer in. Als je in de voetballerij een spits hebt die niet presteert, dan geef je toch ook jong talent een keer de kans? "Wat zeg jij nou? Lawson beter dan Yuki? Nog niet hoor. Zeker niet. Nee. Even wakker worden hé, Ruud. Dat is echt niet waar. Dat kan je vergeten", antwoordt Coronel stellig.

'Ricciardo is leuk voor de marketing'

"Geef hem (Lawson, red.) de kans", zegt Dimmers. "Geef hem de kans, Tom. Yuki groeit niet meer. En ik snap ook niet dat ze Daniel Ricciardo ook voor volgend jaar hebben vastgelegd. Dat hadden ze overigens al gedaan vóór hij zijn middenhandsbeentje brak." Podcast-host Joris Mosterdijk vult aan: "Klopt. Dat was al een hele tijd onofficieel bekend." "Ja, het is allemaal leuk. Leuk voor de marketing. Ga je er races mee winnen? Nee. Je hebt het wel over een team dat laatste staat in het kampioenschap hé. AlphaTauri heeft vijf 'hele puntjes'. Dan kun je vasthouden aan hetgeen wat je nu hebt, of je kunt zeggen: 'jongens, er moet iets veranderen.' Het zit natuurlijk voor een deel in de auto, maar ook voor een deel in de coureurs én de samenwerking met alle technische mensen. Als je niets verandert, wordt het nooit niets."

"Neem een voorbeeld aan Mercedes"

Coronel is van mening dat ervaring binnen een team belangrijker is dan het toelaten van de frisse wind: "In de Formule 1 moet je ervaring hebben. Anders kun je het vergeten. Er is niemand binnengekomen die direct blijft staan. Dat gaat Lawson ook niet redden." "Je moet eerst wat kilometers hebben gemaakt, de weekenden absorberen. Dat heeft hij nodig. Dat zien we constant. Bij Yuki heeft het ook even geduurd. Het beste is om Mercedes' tactiek toe te passen." Met die laatste uitspraak legt de coureur uit Eemnes een linkje naar George Russell, die ook een paar seizoenen werd ondergebracht bij Williams om te 'rijpen' voor het grote Mercedes. "Zet Lawson daar twee jaar weg en kijk pas na die periode waar hij staat", sluit Coronel af. "Je kunt niet te veel verwachten, ook niet van een Lawson. Die breekt, die gaat kapot. Dan krijg je weer een Nyck de Vriesje."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal