Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Moet Red Bull de focus al volledig verleggen naar 2023?

Max Verstappen en Red Bull leiden het coureurs- en constructeurskampioenschap met een ruime voorsprong op Charles Leclerc en Ferrari. Is het niet al tijd om de ontwikkeling te stoppen en te focussen op volgend jaar? Of is dat al gebeurd?

Met 116 punten voorsprong leidt Max Verstappen op dit moment het wereldkampioenschap Formule 1. Voorafgaand aan de GP van Singapore, met in totaal nog zes races te gaan, staat ook Red Bull met een fraaie voorsprong bovenaan in het constructeurskampioenschap. Is het al tijd voor het team om de focus te verleggen op project 2023? Niet helemaal, zo concluderen de heren van de RacingNews365 Formule 1-podcast. In de nieuwste aflevering wordt de stand van zaken bij Red Bull uitgebreid besproken door autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers. Laatstgenoemde trapt af: "De volledige focus verleggen zullen ze niet gaan doen, maar ik denk wel dat in deze fase van het seizoen driekwart van het budget naar volgend seizoen gaat." "De huidige auto ontwikkelen ze nog waar het kan, binnen het budget en de tijd. Vergeet dat ook niet: over twee maanden is het seizoen al afgelopen. Je hebt niet heel veel tijd meer en je gaat naar overzeese races. Ook het aanleveren van onderdelen duurt wat langer. In Singapore komt er wel weer een upgrade voor Red Bull, maar voor de rest ligt de grootste focus op volgend jaar." Coronel is het hier niet helemaal mee eens en legt uit dat alles direct op de RB18 van Verstappen en teamgenoot Sergio Perez moet worden. "Alles wat je voor dit jaar ontwikkelt, dat werkt ook voor volgend jaar. Hoe eerder je kan ontwikkelen, hoe eerder je er profijt van hebt. Alles wat je vandaag kan verzinnen, wil je vandaag op die auto hebben! Verschuiven? Nee, dat doen ze niet."

Vergelijking met Mercedes de afgelopen jaren

Dimmers ziet gelijkenissen tussen de jarenlange dominantie van Mercedes en de situatie van Red Bull op dit moment. "Eerst werd gezegd dat Mercedes zich al heel vroeg in het jaar focust op het jaar daarna. Daardoor kwam Red Bull ook dichter bij. Nu werd er gezegd: Red Bull moet niet in slaap gesust worden. Als je kijkt naar alle seizoenen waarin Mercedes kampioen werd." "Red Bull kwam dichter bij in sommige races, maar wie stond er het jaar daarna weer met een volle seconde voorsprong op de rest van de grid? Mercedes." Het is voor Dimmers precies de reden waarom hij niet bang is dat het team van Verstappen het in 2023 niet goed zal gaan doen. "De reglementen veranderen niet of nauwelijks." "Je kunt je supersuccesvolle concept van het vorige jaar alleen maar verder verbeteren. Misschien dat je iets meer geld nodig hebt voor grotere upgrades die nu niet meer kunnen, maar dat is ook logisch. We zitten bijna aan het einde van het jaar."

Kan Ferrari nog gaan verrassen?

Als Ferrari nog mee wil blijven strijden voor de wereldtitel, al wordt het een héél lastig verhaal dit jaar, dan zullen ze in Singapore in ieder geval beter moeten scoren dan Verstappen en Red Bull. "Singapore is nog een circuit waarop dingen nog wel eens anders kunnen lopen", beargumenteert Dimmers, die niet direct verwacht dat Red Bull en Verstappen hier oppermachtig zijn." "Het is een stratencircuit met een bijzondere lay-out. In Monaco ging de Ferrari ook goed, alleen dit circuit is ook weer een stuk sneller. Een combinatie van snel, langzaam, smal en met normale bochten tussendoor. Ik herinner mij nog wel dat de Mercedessen in 2017 mega dominant waren en er in de kwalificatie gewoon een seconde achter stonden. Die kregen het ineens niet voor elkaar. Er kan altijd iets compleet anders gebeuren. Er is altijd iets mogelijk en als er een verrassing zou komen, dan zou het in Singapore zijn." Coronel kan zich hier wel in vinden. "Dat heeft te maken met de lay-out van het circuit en het niet kunnen inhalen natuurlijk. Een beetje mazzel hebben met de safety car-situatie", aldus de autocoureur. "Op dit circuit moet je gewoon een beetje mazzel hebben met de afstelling. Voor de rijder is het ook een super zwaar circuit, maar als er eenmaal iemand achter je zit, dan kunnen ze je niet zo makkelijk inhalen." Mogelijk zijn er een paar andere coureurs die kunnen uitblinken op het zware stratencircuit. "Zoals Perez bijvoorbeeld. Die ging hard in Azerbeidzjan en in Monaco. Dat is wel een bepaalde stijl. Het is alleen maar goed om dat te hebben, want we hebben hem zo af en toe nodig om een beetje een gaatje te slaan. Weet je, als hij in de kwalificatie ervoor zit, dan kom je er niet zo makkelijk voorbij", aldus Coronel. Beluister de gehele podcast hieronder.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"