Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mogelijk in 2019 al oplossing voor inhaalprobleem Formule 1

Tot nu toe werd er vanuit gegaan dat een oplossing voor het inhaalprobleem niet realiseerbaar is vóór 2021. Ross Brawn zinspeelt nu echter op het doorvoeren van oplossingen in 2019 en 2020.

In gesprek met SiriusXM geeft technisch directeur van de Formule 1 Ross Brawn aan dat hij met een team al ruim een half jaar onderzoek doet naar het inhaalprobleem in de Formule 1. Met resultaat, zo stelt hij: "Ik ben zeer enthousiast over wat we tot nu toe hebben geleerd. De Formule 1-auto's anno 2018 lijken wel een soort krachtveld om zich heen te hebben. Daardoor kunnen de auto's niet binnen 1,5 à 2 seconden van elkaar rijden, zonder verlies van performance." "Dat krachtveld wordt enerzijds veroorzaakt door de vuile lucht die een auto zelf creëert, als ook door de gevoeligheid van de auto voor de vuile lucht die de auto's ervoor produceren." "Onderdelen die daar gevoelig voor zijn, zijn met name de voorvleugel en alle aerodynamische toepassingen tussen de voorwielen en de sidepods. Verder naar achteren zijn het hele aerodynamische pakket en de vloer eveneens gevoelig voor dergelijke luchtverstoringen."

Er is dus aan aantal gebieden dat aandacht nodig heeft om het inhalen in de toekomst te bevorderen. Brawn wil echter niet aan downforce inleveren, maar de aerodynamica zo aanpassen dat de auto's eromheen er aanzienlijk minder last van hebben. In pogingen de verstoorde lucht van de voorop rijdende auto's te verminderen, is Brawn al tot enkele inzichten en mogelijke oplossingen gekomen. Hij waakt er echter voor iets te introduceren, zonder de gevolgen in de praktijk volledig te begrijpen: "We zoeken eigenlijk naar een nieuw totaalconcept, waarmee we de hele auto in één keer willen aanpakken. Als we nu echter al iets ontdekken dat effect heeft en dat zonder grote gevolgen in 2019 of 2020 geïntroduceerd kan worden, zullen we dat zeker overwegen."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"