George Russell is altijd al het 'kind' van Mercedes geweest. De Brit werd na zijn Formule 2-kampioenschap bij Williams ondergebracht, met een toekomstig zitje bij Mercedes in het vooruitzicht. Die kwam vrij in 2022, toen Valtteri Bottas aan de kant werd geschoven om ruimte te maken voor de talentvolle Brit. In de 3,5 jaar dat Russell nu bij de Zilverpijlen actief is, heeft hij zich ontwikkeld tot de leider van het team.
In twee van de drie seizoenen wist hij zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton te verslaan in hetzelfde materiaal, en dat vergrootte zijn waarde alleen maar. Nu Hamilton naar Ferrari is vertrokken en Mercedes met Kimi Antonelli een rookie in de auto heeft gezet, heeft Russell de taak als kartrekker overgenomen bij het in Brackley gevestigde team.
Maar het contract van Russell loopt aan het einde van dit seizoen af. Normaal gesproken zou een nieuwe overeenkomst allang getekend zijn, gezien de status die Russell heeft binnen het team, maar niets is minder waar. Wat niet meehielp, was de interesse van het team in de mogelijke komst van Max Verstappen, al is dat volgens teambaas Toto Wolff nooit écht een optie geweest.
Zowel Russell als Antonelli zitten ondertussen nog zonder zitje voor 2026, al lijkt het een kwestie van tijd voordat hier verandering in komt. Toch geeft het lange wachten volgens Juan Pablo Montoya een signaal af, sterk genoeg voor Russell om misschien verder te kijken dan een toekomst bij Mercedes: "Ik denk dat het probleem is dat George maar een contract voor één jaar gaat krijgen. En ook Kimi zal waarschijnlijk maar voor één jaar bijtekenen", speculeert Montoya in gesprek met Coinpoker.
"Als ik George was, zou ik iedere goede kans bij een ander team pakken en weggaan bij Mercedes. Benadert Aston Martin hem vandaag met een zitje voor volgend jaar, dan moet hij dat accepteren, dan moet hij dat doen. Laat Mercedes zich maar realiseren wat ze hebben verloren als je vertrekt, laat ze maar uitvogelen wat ze daarna moeten doen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!