Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Montoya voorspelt snel einde aan Red Bull-problemen

Het laatste gedeelte van het F1-seizoen staat voor de deur en beide titels zijn nog alles behalve beslist. Red Bull gaat een grote update introduceren in Austin, die de problemen met de RB20 moeten oplossen. Voormalig F1-coureur Juan Pablo Montoya verwacht dat dat pakket Red Bull terug in het gevecht gaat brengen.

Verstappen Singapore GP
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Over een goede week gaat de Formule 1 beginnen aan de laatste zes Grands Prix van het jaar. Het laatste gedeelte van het seizoen wordt afgetrapt in Austin en die specifieke race is door vele teams aangewezen als dé plek waar men voor het laatst een update gaat doorvoeren. Zo ook Red Bull. Het team van Max Verstappen heeft al haar hoop gevestigd op de grote 'Austin-update'.

Bij de coureurs lijkt de strijd te gaan tussen Max Verstappen en Lando Norris. De regerend wereldkampioen heeft momenteel 52 punten voorsprong op zijn Britse rivaal, met Charles Leclerc daar dan zo'n dertig punten achter. Bij Gambling Zone blikt voormalig F1-coureur Juan Pablo Montoya vooruit op de aankomende titelstrijd: "Het is zich aan het ontvouwen. We gaan een cruciale fase in met de VS, Mexico en Las Vegas (Brazilië zit nog tussen Mexico en Las Vegas red.). Heeft McLaren een fout gemaakt door Lando niet eerder nummer één te maken? Of kan Max volhouden en gewoon tweede worden en genoeg punten verzamelen?"

"Het moeilijke voor McLaren is dat Max steeds op het podium eindigt. Maar McLaren had de kans om dat gat te dichten en meer druk op Max te zetten, maar misschien is het nu te laat. McLaren had de beslissing over wie de nummer één is eerder moeten nemen. Het is een goede les voor alle teams. Ze zouden moeten zeggen dat wie er halverwege het seizoen voor ligt, de nummer één wordt voor de tweede helft van het seizoen. Als iemand duidelijk voor ligt, meer dan 10% of 20% van de punten, dan zou die persoon nummer één worden," aldus de Colombiaan die zelf zeven Grand Prix-overwinningen wist te pakken.

"Hopelijk komt McLaren niet naar Abu Dhabi en denken ze dan: 'Weet je, die vier punten hier en zes punten daar die we gemist hebben, dan waren we wereldkampioen geweest. Dus de vraag is, is het constructeurskampioenschap belangrijker voor hen?" zo vervolgt Montoya. "Ik weet dat voor Lando het rijderskampioenschap de prioriteit is. Maar voor McLaren als geheel zou het winnen van het constructeurskampioenschap heel belangrijk zijn. Misschien hebben ze het bekeken en dachten ze dat de kans om het coureurskampioenschap te winnen te klein is en hebben ze besloten om zich te blijven focussen op het constructeurskampioenschap. Je wilt de interesse van Oscar niet verliezen. Want als je de interesse verliest in het tweede deel van het seizoen en hij gaat van races winnen en tweede worden naar vijfde worden, dan is dat een probleem."

De aankomende Red Bull-update zal van grote invloed gaan zijn op hoe het seizoen verder gaat verlopen. Montoya verwacht in ieder geval dat het team van Max Verstappen weer helemaal terug zal zijn in Texas: "Red Bull is, denk ik, begonnen met het oplossen van hun problemen met de auto. Als de auto wordt gerepareerd met het aangekondigde pakket, en als Perez ineens Oscar gaat verslaan en Max weer races gaat winnen, kan de constructeurstitel in een oogwenk weer terug zijn."

Montoya is ook benieuwd hoeveel 'pijn' McLaren gaat lijden van de aanpassingen aan de achtervleugel. In Singapore was dit effect minimaal, maar in Austin komen we weer op een 'traditioneel' circuit: "Want hoeveel gaat McLaren verliezen met de achtervleugel? Dat is de hamvraag. En ik denk dat ze (de FIA red.) ook achter hun voorvleugel aan gaan. Als je kijkt naar de voorvleugel van elk team, dan blijft die op dezelfde plaats, behalve bij McLaren en Mercedes; het zijn de twee vleugels die naar achteren rollen."

"Dus de manier waarop de vleugels werkten, sloeg volgens mij de balans van de auto over. Ik denk dat de balans van de auto een beetje wegvalt, want nu geeft de voorvleugel steeds mee en de achtervleugel niet. Als je nu de hogesnelheidsbochten ingaat, begint de balans te verschuiven, omdat de achtervleugel nu niet meer inboet. De snelheid van McLaren is niet verbazingwekkend, maar het is hun consistentie en hoe goed ze voor de banden zorgen," zo sluit Montoya af.

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Marko hangt Red Bull-toekomst op aan Verstappen na dreigende schorsing