Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

De mooiste F1-auto's aller tijden: BMW Sauber F1.08

Wat als BMW had besloten in de zomer van 2008 om de focus volledig op het lopende seizoen te houden? Had Robert Kubica zich dan serieus in de titelstrijd tussen Felipe Massa en Lewis Hamilton kunnen mengen? Veel kenners sluiten het niet uit dat BMW zichzelf destijds van een unieke kans heeft beroofd.

Het oer-Zwitserse Sauber, gevestigd in Hinwil, opereert in 2008 voor het derde achtereenvolgende jaar onder de vleugels van de Beierse autofabrikant BMW. Peter Sauber vertolkt een ceremoniële rol, dr. Mario Theissen zwaait de scepter. De fraaie F1.08 is de eerste bolide van Sauber die niet door Jorg Zander werd ontworpen, die Zwitserland had verruild voor Japan (Honda). De nieuwe bolide is prompt de succesvolste in de historie van het team dat tegenwoordig als Alfa Romeo door het leven gaat. De F1.08 heeft de kenmerkende blauw/witte livery van de voorgaande seizoenen, met sponsoring van Petronas, Intel, Certina , Dell en Credit Suisse. De coureurs zijn hetzelfde als in het jaar ervoor: Nick Heidfeld en de als toekomstige megaster betitelde Robert Kubica. De renstal kent een uitstekende seizoenstart, met tweede plaatsen van Heidfeld (Australië) en Kubica (Maleisie) en een derde en vierde plaats in Bahrein. BMW Sauber leidt op dat moment zowaar het constructeurskampioenschap! Het absolute hoogtepunt volgt in juni in Canada als de concurrentie schuttert en Kubica en Heidfeld maximaal profiteren met een dubbelzege, waarbij de Pool overtuigend als eerste over de eindstreep raast, een jaar na zijn horrorcrash. De BMW-leiding besluit echter dat een wereldtitel in 2009 realistischer is en schroeft de ontwikkeling van de F1.08 terug, tot ontzetting van met name de coureurs. BMW Sauber verliest langzaamaan terrein ten opzichte van naaste concurrenten McLaren en Ferrari en eindigt het seizoen (nog altijd knap) als derde in het WK voor constructeurs. Een verbitterde Kubica ziet zijn kansen op de titel eveneens uit handen glippen en eindigt het rijderskampioenschap evenwel prima als gedeeld derde, achter Hamilton en Massa. En 2009? BMW Sauber komt niet eens in de buurt van de top. Hinwil beseft dat in 2008 een reuzenkans op een titel is verspeeld. Het zal er nooit meer van komen. De BMW Sauber F1.08 uit 2008 is voor velen een van de mooiste F1-auto’s aller tijden. Wat vind jij van deze auto? Laat je stem achter in onderstaande poll.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'