Waar het immer moeilijk is om testtijden op waarde te schatten, is het duidelijk dat de MotoGP-constructeurs afgelopen winter wederom een stap vooruit hebben gemaakt. Daarnaast heeft bandenleverancier Michelin nieuwe banden gemaakt en deze lijken volgens wereldkampioen Marc Marquez in het voordeel te werken van de Yamaha- en Suzuki-rijders. De Spanjaard gleed tweemaal onderuit tijdens de testdagen en zag zowel Fabio Quartararo als Valentino Rossi strakke tijden rijden. 'The Doctor' kreeg deze week te horen dat er vanaf 2021 geen plaats meer voor hem is bij het fabrieksteam van Yamaha. Zijn opvolger Quartararo zette de lijn van zijn debuutjaar door op Sepang en sloot de testdagen af met de snelste tijd. Achter hem werden er snelle tijden gereden door Cal Crutchlow(Honda) en Alex Rins(Suzuki). Daarnaast maakte ook KTM-testrijder Dani Pedrosa indruk door zijn machine een aantal keer bovenaan terug te laten komen in de tussenstanden. Die momenten zullen de Oostenrijkse constructeur motivatie geven om nog meer te investeren in het MotoGP-project. Het HRC-team van Marquez viel behoorlijk tegen en ook de fabrieksrijders van Ducati bleven nog enigszins in de schaduw hangen. Het blijven echter testdagen en dus mogen er nog geen harde conclusies worden verbonden aan de wat tegenvallende optredens van de grote teams. Achtvoudig wereldkampioen Marquez werd in de winter bijvoorbeeld nog aan zijn schouder geopereerd en liet gedurende de testdagen weten daar nog steeds wat hinder van te hebben. Zijn broertje, en tevens tweevoudig Moto2-wereldkampioen, Alex Marquez moet nog duidelijk wennen aan de zwaardere MotoGP-machine. Het MotoGP-circus zal zich nu verplaatsen naar Qatar waar men op 22 februari begint aan de volgende en laatste driedaagse testsessie op het circuit van Losail. Op 8 maart zal men op dat circuit ook de eerste race van het seizoen rijden. Vorig jaar werd de GP van Qatar gewonnen door Ducati-rijder Andrea Dovizioso.
Meest gelezen