© Getty Images / Red Bull Contentpool

Nieuwsoverzicht

Motor Max Verstappen komt nog halve seconde tekort

17 okt. 11:45 Ruud Dimmers 0 reacties
De F1-motor van Renault is de afgelopen jaren fel bekritiseerd door onder andere Red Bull. Max Verstappen en Daniel Ricciardo komen nog altijd veel vermogen tekort. Schattingen lopen uiteen, maar over het algemeen wordt gesproken over vier tot vijf tienden per ronde.

Andere filosofie moet Renault-motor krachtiger maken

Motorleverancier Renault werkt hard aan een nieuwe motor waarmee het in 2018 eindelijk de aansluiting moet vinden bij Mercedes. Een kwalificatiemodus moet zorgen voor een 'powerboost' tijdens de cruciale rondjes op de zaterdagmiddag. Juist daar komt Renault nu veel tekort en verliezen Verstappen en Ricciardo tot een halve seconde per ronde op de Mercedessen. 

Cyril Abiteboul van Renault laat aan Autosport.com weten dat de Franse motorleverancier te voorzichtig is geweest in haar aanpak. 

"Tijdens de races hebben we een zichtbare stap voorwaarts gezien. Er is nog wel een klein verschil, maar dat is ongeveer twee tot vier tienden per ronde. Tijdens de kwalificatie is dat gat ongeveer een halve seconde."

Volgens Renault is niet alleen het motorvermogen belangrijk. Hij wijst daarbij op de ontwikkeling van Red Bull met het chassis.

"Je ziet dat Red Bull na wat opstartproblemen nu misschien wel het beste chassis heeft. Ze weten het gebrek aan vermogen te managen en zijn in staat om races te winnen."

Volgend jaar krijgt Renault eindelijk een kwalificatiemodus. Deze moet ervoor zorgen dat Verstappen en Ricciardo echt mee kunnen doen voor de poles. Volgens Abiteboul was Renault de afgelopen jaren te behoudend.

"Het druist in tegen de intuïtie van de mensen die de motoren ontwikkelen om risico's te lopen op het gebied van betrouwbaarheid. Renault is in haar geschiedenis altijd conservatief geweest. We proberen dat nu te doorbreken, maar het is een grote verandering qua manier van denken."

Reacties

Er ging iets mis bij het ophalen van de reacties... Kom op een later moment terug om de reacties te lezen.

Je bericht kon niet worden geplaatst. Probeer het nogmaals of log opnieuw in

Om te reageren op dit artikel moet je ingelogd zijn.
Een account is gratis. Bekijk alle voordelen van een account hier.

De voordelen van een account:

  • Reageren op artikelen

  • Toegang tot exclusieve content

  • Win mooie prijzen met quizen en spellen

  • Profiteer van exclusieve voordelen