Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Motoren zijn niet het grootste probleem van de Formule 1'

Deze week maakte Liberty Media de richtlijnen bekend voor de nieuwe motoren, die vanaf 2021 dienst moeten gaan doen in de Formule 1. Gemengde reacties volgden op de aankondiging en het leidde zelfs tot het dreigement van Ferrari om de sport te verlaten. Paddy Lowe, technisch directeur bij Williams, relativeert de kwestie en hoopt vooral dat de Formule 1 haar energie in andere zaken steekt.

Het doel van het nieuwe motorreglement is om de motoren luider, goedkoper en simpeler te maken. Dit moet er toe leiden dat het veld in elkaar schuift, dat de fans weer kunnen genieten van het geluid en dat nieuwe fabrikanten ook kunnen instappen. Volgens Paddy Lowe moet de Formule 1 zich helemaal niet richten op de 'motorproblematiek', maar zich vooral focussen op het verkleinen van de verschillen tussen de teams. "Er wordt veel gezegd over de nieuwe motoren, maar dat is volgens mij het probleem niet. Het probleem is dat de verschillen tussen de teams veel te groot zijn" , begint Lowe.

"En die verschillen hebben niets te maken met de motor. We zien nu eigenlijk altijd twee wedstrijden in één wedstrijd en dat komt niet door de krachtbron" , uit Lowe zijn ongenoegen. "Als we nieuwe reglementen invoeren zorgt dat alleen maar voor nog grotere verschillen. De topteams hebben het geld en de middelen en beschikken over een goede motor, terwijl de kleinere teams dat niet lukt" , spreekt Lowe zijn zorgen uit. Een oplossing heeft Lowe echter ook niet direct paraat. "De enige manier waarop je zoiets kan voorkomen is het te standaardiseren. Maar dan is de vraag: 'wat is standaard?' . Het is en blijft een lastig onderwerp" , aldus Lowe.

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel