Het afschaffen van de MGU-H is onderdeel van de reglementswijzigingen voor de Formule 1 vanaf 2021. Hoewel de diverse teams de keuze begrijpen, vinden ze het wel jammer dat het technische hoogstandje dat warmte van de turbo omzet in elektrische energie uit de sport verdwijnt. "De MHU-H wordt vaak aangewezen als de schuldige voor het gebrek aan geluid" , aldus Mercedes-motorbaas Andy Cowell. "Dat terwijl het eigenlijk een technisch huzarenstukje is." "Het afschaffen van de MGU-H is een stap achteruit. Ik ben van mening dat het moet blijven, omdat we de techniek nu eenmaal hebben uitontwikkeld. Nu moeten we echter het verlies van de MGU-H op andere manieren compenseren, waarschijnlijk met minder schone technieken. Dat druist een beetje tegen het gevoel van de engineers in." Hoewel Cowell het jammer vindt dat het onderdeel verdwijnt, snapt hij de keuze wel: "We zoeken naar een balans tussen techniek en entertainment. Die balans moet goed zijn."
Ook Ferrari's Mattia Binotto vindt het jammer dat de MGU-H verdwijnt, maar is bereid water bij de wijn te doen: "Met het oog op de toekomst moeten we nu eenmaal compromissen sluiten. De speerpunten voor 2021 waren nu eenmaal: meer spektakel, meer geluid, eenvoudigere motoren en minder kosten." "Het is logisch dat niet iedereen het met de nieuwe koers eens is, maar dat is nu eenmaal het geval met compromissen. Het is ook niet zo dat we met het verwijderen van de MGU-H opeens met standaardmotoren rijden", zo nuanceert Binotto . Honda's Toyoharu Tanaba gaat de MGU-H in ieder geval missen: "We respecteren de nieuwe koers van de FIA, evenals die van de andere teams, maar wij gaan het missen. Het was het pronkstuk van een moderne F1-motor en bovendien zeer relevant met het oog op de ontwikkeling van personenauto's."
Meest gelezen