De motorformule voor 2021 moet gekenmerkt worden door een aantal basisprincipes. Allereerst moeten de motoren technisch minder complex worden en ten tweede moeten de kosten voor het ontwikkeling en produceren van de motoren omlaag. Dit moet zorgen voor kleinere verschillen tussen de fabrikanten en de toetreding van nieuwe fabrikanten mogelijk maken. Motorleverancier Renault, Mercedes en Ferrari hebben hun veto uitgesproken tegen de voorgenomen reglementswijzigingen voor 2021 waarin de MGU-H verdwijnt. De fabrikanten voeren als argument aan dat het ontwikkelen van een nieuw motorconcept veel te duur is. Boze tongen beweren dat de fabrikanten bang zijn voor nieuwe concurrentie vanuit partijen als Porsche en Aston Martin. Liberty Media en de FIA vrezen dat de drie fabrikanten bewust samenspannen om de plannen te dwarsbomen. Door het uitspreken van hun veto lopen de regels voor 2021 wederom vertraging op. Hierdoor komt er een punt dat het te laat is om al voor 2021 nieuwe motoren te ontwikkelen. Iets waarop deze drie fabrikanten aansturen. Op deze manier zorgen ze ervoor dat de huidige regels langer doorgevoerd worden en sluiten ze nieuwe concurrentie uit. Het is wederom het zoveelste bewijs dat de teams en autofabrikanten veel teveel macht hebben. Ze kunnen middels veto's en stemrecht belangrijke veranderingen dwarsbomen, waardoor de toekomst van de sport in gevaar komt.
Meest gelezen