Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Motorproblemen Max Verstappen komen door rigoureuze wijzigingen van Renault

Het Formule 1 seizoen 2017 verloopt voor motorleverancier Renault teleurstellend. Ondanks de zeer ambitieuze verhalen over het bijhalen van Mercedes komt de motor nog altijd veel tekort. Daarnaast laat de betrouwbaarheid flink te wensen over. Iets wat Max Verstappen zelf aan den lijve ondervond.

Samen met Red Bull Racing kent motorleverancier Renault een teleurstellend seizoen. Beide partijen hadden hoge verwachtingen voor 2017, maar door verschillende redenen komt het team nog niet uit de verf. Cyril Abiteboul van Renault erkent tegenover Autosport.com dat ze mogelijk teveel veranderingen hebben doorgevoerd aan de nieuwe motor. Zo ging de verbrandingsmotor op de schop en werd er een nieuw ERS-systeem ingezet. Laatstgenoemde ging tijdens de winterstop om de haverklap kapot, waardoor Renault terug moest vallen op het oude en zware systeem uit 2016. " De realiteit is dat we nog altijd niet goed genoeg zijn om een eerste ontwerp succesvol te laten zijn. We hebben erg veel veranderd: Onze verbrandingsmotor is totaal nieuw, net als de ERS. Mogelijk wilden we teveel vernieuwingen doorvoeren deze winter." Renault loopt al het hele seizoen achter de feiten aan. Daarbij komt dat de teams maar vier motoren mogen verbruiken per seizoen, wat het soms lastig maakt om een upgrade te brengen. " Door de betrouwbaarheidsproblemen ben je genoodzaakt om onderdelen uit te wisselen. De MGU-H van de ene motor, de turbo van weer een andere en zo haal je nooit het maximale resultaat. Het is erg lastig voor onze jongens en dit werkt fouten in de hand."

Voor 2017 hoeven Red Bull en de andere teams geen grote upgrades meer te verwachten. De focus ligt nu op de motor voor 2018. Abiteboul is hoopvol dat de Franse motorleverancier dan eindelijk de grote stap kan maken en de aansluiting kan vinden bij Mercedes. Sinds de introductie van de hybride V6-motoren in 2014 is dat nooit gelukt. " Volgend jaar komt er meer stabiliteit en kunnen we ons focussen op het verbeteren van de performance van de motor en de geïntroduceerde nieuwe onderdelen. Hopelijk met een betere betrouwbaarheid."

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"