Mercedes werd in de laatste race van het jaar, de Grand Prix van Abu Dhabi, overklast door Red Bull en Max Verstappen. Mercedes kampte met motorproblemen en moest met name het gebruik van de MGU-K daardoor terugschroeven. Mercedes-strateeg James Vowles legt uit waarom dat noodzakelijk was, maar ook waarom dat niets afdoet aan de zege van Max Verstappen. Dat Mercedes in Abu Dhabi iets voorzichtiger te werk ging met de motor kwam voort uit eerdere problemen in Bahrein: "Er waren wat problemen met de motor van Sergio Perez tijdens de Grand Prix van Bahrein (de Racing Point-coureur viel uit, red.) en in Abu Dhabi waren er wat zorgen over de motor van George Russell. Uit voorzorg hebben we besloten om met enkele instellingen van de MGU-K aan de voorzichtigere kant te gaan zitten." Dit echter alleen tijdens bepaalde momenten in het weekend. Vowles legt in de Mercedes-debrief uit dat men de kwalificatie wél op vol vermogen heeft gereden, maar dat men gewoon niet snel genoeg was op de banden. In de race echter koos het team er weer voor om de MGU-K wat meer te sparen: "Onze performance was niet heel slecht, ik denk dat we daardoor een tiende per ronde verloren. Het is niet zo dat we de MGU-K helemaal niet hebben gebruikt, maar wel in mindere mate. Het is echter niet zo dat we de kwalificatie of de race hierdoor hebben verloren, het heeft er hooguit aan bijgedragen dat Red Bull net iets sneller van ons weg reed als we hadden gewild."
Meest gelezen