Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Collin Veijer

Nederlands GP-supertalent Veijer spaart zichzelf niet: "Dat komt na mijn carrière wel"

Collin Veijer bezorgde de Nederlandse racesport in 2023 een geweldige verrassing door in Maleisië de Moto3-race op zijn naam te schrijven. Een fenomenale prestatie van de Nederlandse debutant die daarnaast nóg een podiumplek en twee polepositions veroverde tijdens zijn debuutjaar. Tijd voor een terugblik met Veijer, die zelf het vizier al op 2024 heeft gericht.

Veijer Intact GP
Interview
Naar nieuwsoverzicht © IntactGP

Twee weken mag Collin Veijer in Nederland genieten van een winterstop, maar dan staat alweer de terugkeer naar Spanje gepland. Daar brengt de 18-jarige coureur uit Staphorst namelijk de meeste tijd door. Een ideaal land voor de huidige generatie motorcoureurs die op het hoogste niveau willen presteren. Naast de goede weeromstandigheden liggen er veel circuits in Spanje en komen coureurs van over de hele wereld bij elkaar om met elkaar te trainen: "Het is denk ik het jaar voordat je op WK-niveau gaat racen al nodig om naar bijvoorbeeld Spanje te verhuizen", antwoord Veijer als RacingNews365 hem vraagt hoe belangrijk het is om dagelijks in het buitenland te racen.

"In Spanje kan ik iedere dag met andere coureurs trainen en racen, waardoor je jezelf blijft verbeteren en dat is ook nodig. Al in de opstapklassen richting de Moto3 is het een onwijs competitieve wereld en dus moet je constant bezig zijn om jezelf te verbeteren", aldus Veijer, die gedurende het gesprek zelfkritisch terugkijkt naar enkele momenten van zijn debuutjaar. "Ja, misschien speelt mijn weg richting de Moto3 daarin ook een rol. Ik ging altijd met mijn vader en oom naar alle races toe, en zij kijken ook altijd met een kritische blik mee. We willen namelijk allemaal sneller en beter worden en daarom moet je dus ook kijken naar waar je je kunt verbeteren."

"Als ik terugkijk naar het afgelopen jaar, dan maakte ik in enkele races een fout in de laatste ronden van de race. Dat reken ik mezelf dan aan, dat hoeft het team me niet te vertellen op zo'n moment. Je weet zelf direct wanneer je een fout maakt en dus moet je dat ook gewoon toegeven", is de voor het LIQUI MOLY Husqvarna Intact-team uitkomende coureur zoals altijd nuchter en duidelijk over zijn aanpak. Tijdens de terugblik op het debuutjaar van het 18-jarige talent in de Moto3-klasse, moet het echter vooral gaan over de onwijs knappe prestaties die hij leverde.

Een overwinning boeken in het debuutjaar van de Moto3 is namelijk niet veel coureurs gegeven. Huidig MotoGP-wereldkampioen Francesco Bagnaia en zelfs achtvoudig wereldkampioen Marc Marquez slaagden er bijvoorbeeld niet in om direct een overwinning te boeken in de 125cc klasse, die nu door het leven gaat als de Moto3-klasse. Valentino Rossi was een van de weinige grote namen die het wel direct lukte om in zijn eerste jaar in de opstapklasse richting de MotoGP (toentertijd 500cc) een Grand Prix te winnen.

			© Intact GP
	© Intact GP

Overwinning in Maleisië

"Het was natuurlijk geweldig om die overwinning te boeken. Ik voor het seizoen eerlijk gezegd niet verwacht dat dat zou lukken. Naarmate het seizoen vorderde en met hoe we alles aanpakten, kreeg ik langzamerhand echter wel het gevoel dat het mogelijk zou zijn om een GP te winnen. Zeker vanaf de Grand Prix van Indië kregen we dat gevoel met het team te pakken en toen is het uiteindelijk ook nog gebeurd", aldus Veijer met een grote lach op zijn gezicht. Met die overwinning in Maleisië schreef de Nederlander geschiedenis. Het was al 33 jaar geleden was dat een Nederlander een race in de 125cc/Moto3 wist te winnen (Hans Spaan, 1990, GP van Tsjecho-Slowakije).

Veijer reed een prachtige race op het beroemde circuit van Sepang, waar hij met zijn aanvallende rijstijl uiteindelijk teamgenoot Ayumu Sasaki achter zich wist te houden. Ook in andere races zoals Mugello, Silverstone en Thailand deed Veijer van zich spreken door zijn aanvallende rijdersstijl, die de racefans van de over de hele wereld bekend lieten maken met het Nederlandse talent. Toch lijkt de strijdvaardige en ambitieuze coureur daar niet echt mee bezig te zijn.

"Na dat soort races gaat het met mijn crew-chief en team eigenlijk weinig over bepaalde momenten die tijdens zo'n race plaatsvinden. Dat komt doordat je als coureur zelf goed weet waar je een fout hebt gemaakt en waar je het dus de volgende keer anders moet doen. Na een sessie of race heb je het met je crew-chief dan eigenlijk ook meteen over hoe je de motor nog beter kan maken."

Naast de sterke indruk die Veijer achterliet in het MotoGP-circus, zijn ook crashes verbonden aan de racesport. Tijdens het raceweekend van de GP van Catalonië brak Veijer zijn voet, waardoor hij de race op het circuit van Barcelona miste. Eén week later, verbeet de coureur uit Staphorst de pijn en stond hij alweer op de grid in Misano, om daar vervolgens een vijfde plek te veroveren. Wederom een fenomenale prestatie, waarvoor hij echter nog wel een prijs betaalt.

"Ja, het klopt inderdaad dat ik nog altijd wat last heb van die voet. Het zal er ongetwijfeld mee hebben te maken dat ik een week later alweer op de motor zat, haha. Ik heb de voet eigenlijk te weinig tijd gegeven om te herstellen, maar rust bestaat niet helemaal bij mij. Ik vind trainen, zoals bijvoorbeeld wielrennen, echt heel leuk, wat misschien een beetje raar klinkt. Ik geniet daar echt van, dus daardoor geef ik misschien mijn voet wat te weinig rust. Dat komt echter naar mijn racecarrière wel", knipoogt Veijer, die ook over zijn ambities in 2024 glashelder praat.

Ambities 2024

"Ja, ik probeer natuurlijk wereldkampioen te worden volgend jaar. Je moet in deze onwijs competitieve klasse echter ook realistisch zeggen dat we met een top 5 plaats in de eindklassering tevreden mogen zijn. Er staan gewoon heel veel competitieve jongens aan de start in de Moto3-klasse, maar zeg nooit nooit."

Net als iedere jonge coureur hoopt ook Veijer in de komende jaren stap voor stap richting de MotoGP-klasse te komen. Een uitdagende weg die normaal gesproken via de Moto3 en Moto2-klasse afgelegd kan worden. Er is niet slechts één pad dat naar Rome leidt, maar in een ideale wereld rijden de coureurs telkens twee jaar in een opstapklasse om vervolgens weer een stapje hogerop te gaan. Na de uitstekende prestaties van Veijer tijdens zijn debuutjaar in de Moto3-klasse, zijn er al verschillende Moto2-teams die zich hebben gemeld bij het management van de coureur.

"Ik heb dit jaar al enkele aanbiedingen gehad van teams uit de Moto2-klasse, wat natuurlijk heel mooi is, maar tegelijkertijd hangt het allemaal af van hoe ik volgend jaar presteer. Eerst wil ik me daarom ook gewoon focussen op het aankomende jaar en laten we kijken wat er dan op ons pad komt."

Of hij in gedroomde koningsklasse van de motorsport eigenlijk een idool heeft of heeft gehad? "Nee, eigenlijk niet. Ik heb eigenlijk nooit idolen gehad. Dat klinkt misschien raar, maar ik heb nooit iemand gehad waar ik echt tegenop keek", waarmee een bruggetje is gemaakt naar Max Verstappen, die zelf ook geen idolen had waar hij tegenop keer. De drievoudig wereldkampioen sprak zich eerder dit jaar lovend uit over Veijer, zoals ook Marc Marquez dat deed tegenover deze site.

"Ja, die uitspraken heb ik natuurlijk meekregen en dat is ook heel mooi om te horen dat zo'n coureurs je volgen. Dat is leuk om te horen en dat geeft een goed gevoel, maar tegelijkertijd helpt dat niet op de baan. Het is zeker leuk om te weten dat mensen die zo'n grote prestaties neer hebben gezet weten wie je bent. Tuurlijk is dat heel mooi", aldus Veijer die net als Verstappen wordt gesponsord door Red Bull (persoonlijke sponsor van Veijer). Net als Verstappen is ook Veijer de energiedrankjesfabrikant dankbaar voor de steun in de motorsport.

"Het is een grote sponsor in de motorsport en voor mij een persoonlijke sponsor, één van de beste sponsoren die je je kunt wensen. Dat komt vooral door de goede uitstraling die ze hebben, maar ook de hulp die ze bieden aan jonge talenten. De Red Bull Rookie Cup waarin ik ook heb gereden, is een klasse die één van de belangrijkste opstapklassen in de carriere is van jonge racetalenten. Je krijgt namelijk de kans om in actie te komen tijdens een GP-weekend en dat betekent dat ook teambazen van Moto3-teams je in actie zien. Iedereen op zo'n paddock kijkt naar die races en dus is het de ideale kans om jezelf in de picture te rijden", aldus Veijer die in de Rookie Cup van 2022 de tweede plaats in de eindstand veroverde. Jose Rueda won de titel dat jaar en maakte samen met Veijer de overstap richting de Moto3-klasse in 2023.

Daar eindigde de Spanjaard twee plaatsen achter Veijer in het eindklassement, wat nogmaals onderstreept dat de Nederlander een grote stap heeft gezet in 2023. Gezien de ambities, wil en nuchterheid van Veijer heeft hij alles in handen om ook volgend jaar wederom een stap te zetten en zo om de wereldtitel te kunnen strijden. De Nederlandse racefan heeft dan ook iets unieks om naar uit te kijken in 2024.

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Italië! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Mercedes Hamilton wijst eigen vervanger aan: "Ik zou hem kiezen"