Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Ferrari

Nederlandse Maya Weug een jaar dichterbij haar doel: Formule 1 met Ferrari

In de hoog aangeschreven Ferrari-junioropleiding vinden we een aantal grote talenten terug, waaronder de Nederlandse Maya Weug. De 17-jarige coureur begint dit jaar aan haar tweede seizoen in de Italiaanse opleiding. RacingNews365 sprak met haar in aanloop naar het nieuwe seizoen.

Maya weug adac f4
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Ferrari

Begin vorig jaar werd de Nederlandse Maya Weug, dochter van een Nederlandse vader en een Belgische moeder, als eerste dame toegevoegd aan de Ferrari-opleiding. Na een lang trainingsprogramma werd ze verkozen boven 68 andere meisjes die een gooi deden naar het felbegeerde plekje in de Italiaanse opleiding.

Weug werkte een succesvol seizoen af in de Italiaanse Formule 4-klasse. Dat stemde Ferrari tevreden en ze maakt daarom ook in 2022 deel uit van de Ferrari-opleiding. Deze week werd duidelijk dat ze dit jaar wederom in de Italiaanse F4 uit zal komen, met wat gastoptredens in de Duitse ADAC F4-klasse. In een exclusief interview met RacingNews365 blikt Maya terug op haar eerste jaar in de Ferrari-opleiding en kijkt ze vooruit naar het komende seizoen.

Op 16-jarige leeftijd naar Italië

Nadat ze door Ferrari werd geselecteerd, verhuisde Maya vanuit Spanje, waar ze al haar hele leven woonde, naar Maranello. Ze kwam samen te wonen met twee andere jongens uit de opleiding. Niet makkelijk op zo’n jonge leeftijd, maar voor Weug is de Italiaanse stad inmiddels haar thuis. "Het was wel een rare verandering, want als je zestien bent voelt het wel als vroeg om uit huis te gaan. Eigenlijk ging het best goed, ik voelde me meteen thuis en inmiddels noem ik het ook al mijn huis. Samen met alle mensen hier, met alle andere coureurs uit de academie, voel ik me goed."

Inmiddels is ze volop bezig met de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Wederom zal ze in de Italiaanse Formule 4 uitkomen en haar seizoen begint over ruim een maand in Imola. Net als een jaar geleden is ze momenteel al maandenlang hard aan het trainen. "De eerste maanden voordat we beginnen zijn het drukst. Je traint dagelijks en je wilt zo sterk mogelijk worden voor het seizoen begint. Het zijn eigenlijk de belangrijkste maanden."

"Verder doen we ook technische en mentale trainingen. Soms bezoeken we ook de Formule 1-fabriek van Ferrari om te kijken hoe alles daar werkt. Als het seizoen eenmaal begint, dan bestuderen we data en video’s, zodat we meteen zo snel mogelijk zijn als we de baan opgaan. Na een race doen we het tegenovergestelde en kijken we juist naar alle data om te zien wat we kunnen verbeteren voor de volgende race."

Het was een hele uitdaging om van de karts naar de single seaters te gaan, maar het ging haar goed af. "Het is heel anders. Het is meer een auto, dus je hebt constant het gewicht dat zich naar voren, achteren en de zijkant verplaatst. Dat heb je niet, of in ieder geval minder, in een kart. Er is aerodynamica en downforce, weliswaar niet heel veel in F4, maar je moet het wel allemaal leren. Qua kampioenschap was de Italiaanse F4 de beste keuze, want er zijn daar veel deelnemers en veel goede coureurs, niet alleen uit Italië. Voor een eerste jaar, waarin je veel wilt leren, was het denk ik de beste keuze."

"Ik wist niet wat ik moest verwachten", zo gaat Weug verder als we naar haar eerste F4-race vragen. "Het was heel anders vergeleken met karten en je kent nog niet iedereen, maar eerlijk gezegd had ik tijdens alle testdagen al zo veel geleerd dat ik gewoon zin had om de baan op te gaan. Het ging meteen goed, al was het resultaat misschien wat minder, maar ik had wel enkele mooie inhaalacties en stond op het rookiepodium. Dat vond ik een goed begin van mijn jaar."

			© Ferrari
	© Ferrari

Leerjaar op prachtige circuits

In haar F4-rookieseizoen wist Maya Weug geen punten te verzamelen, maar ze was wel de nummer zeven van de ongeveer twintig rookies en de beste dame van het deelnemersveld. Bovendien haalde ze in 20 van de 21 races de finish. Zo deed ze veel ervaring op, oordeelt Weug zelf als we haar vragen naar de belangrijkste lessen van haar eerste jaar. "Ik denk dat ik superveel heb geleerd het afgelopen seizoen", is ze enthousiast.

"Alle dingen waarmee je tijdens een seizoen te maken kan krijgen, kwamen allemaal voorbij. Rode vlaggen, regen, safety cars, pitstops en ga zo maar door. Het was een heel goed leerjaar. Natuurlijk wil je altijd beter, dat is gewoon zo, maar samen met het team hebben we veel geleerd. Bij Ferrari kijken we ook onze races terug en bespreken we die uitgebreid. In het algemeen vond ik het voor een eerste jaar best goed gaan. Mijn doel was om in mijn rookiejaar te leren en dat heb ik ook gedaan. Volgend jaar wil ik het nog beter doen."

Niet alleen kreeg Maya te maken met allerlei omstandigheden, ook mocht ze op de meest prachtige circuits racen. Daar genoot ze van. "Dat was ook echt een grote stap", glundert ze. "Alle circuits waar ik vorig jaar op heb geracet waren heel mooi. Zo heb ik ook in Zandvoort mogen racen (in een gastrace in de Duitse ADAC Formule 4, red.), maar ook op Italiaanse circuits zoals Monza, Mugello en Imola. Die laatste was samen met Zandvoort wel een van mijn favorieten. De derde bocht in Zandvoort, de kombocht, die is echt supergaaf!"

"Wat me verder verraste tijdens het seizoen, was hoe professioneel het was in vergelijking met het karten", vervolgt de Nederlandse coureur, in wiens stem een klein Vlaams accentje te bespeuren is. "Je hebt een engineer, twee monteurs en veel mensen om je heen die je helpen, terwijl dat bij het karten niet echt hetzelfde is. Daar heb je slechts een monteur, die verandert wat je wilt en dan ga je de baan op. Hier heb je echte engineers en ga je dus alle data bestuderen. Alles is veel professioneler. Dat had ik niet verwacht, maar het is wel mooi om zo te werken."

			© Ferrari
	© Ferrari

Een jaar dichter bij de Formule 1

Als kers op de taart mocht ze na haar F4-seizoen een dag testen in een Formule 3-bolide. Er verschijnt een brede grijns op het gezicht van Maya als we vragen naar dat avontuur. "Dat was echt héél gaaf, Het was een superleuke dag op het circuit Magny-Cours. Vergeleken met de F4-bolide gaat het supersnel en is er heel veel downforce. Het was gewoon een superdag, waarop ik ook heel veel heb geleerd. Tijdens een testdag wil je alles zo snel mogelijk doen, maar ik merkte in de middag al dat ik zoveel sneller was dan in de ochtend. In de toekomst wil ik zeker weten in de F3-bolide racen."

Maar eerst komt er in ieder geval nog een jaartje Italiaanse F4 aan. Weug stelt een helder doel voor 2022. "Natuurlijk is het mijn doel om dit jaar vaker in de punten te rijden, want vorig jaar ging dat nog niet makkelijk. Ik heb zoveel geleerd dat het nu beter zou moeten gaan. Verder wil ik uiteraard blijven leren. Dat is het belangrijkste, maar wel met meer punten", aldus de Ferrari-junior, die dit jaar net als al haar collega’s in een nieuw ontwikkelde F4-bolide stapt. "Die ziet er wel gaaf uit, zo met de halo. Wel is de auto wat zwaarder, maar ook krachtiger. Het zal niet heel veel verschil maken qua rijstijl."

Na de F4 hoopt Weug dus de stap te kunnen maken naar de Formule 3. Het uiteindelijke doel is net als in 2021 nog onveranderd: de Formule 1 bereiken met Ferrari. Gevraagd of ze in haar hoofd al een weg heeft uitgestippeld, erkent ze van niet. Dat laat ze op een Verstappen-esque manier weten. "Ik heb nog niet echt ver vooruit gekeken. Ik kijk liever naar het heden, hoe ik alles het beste aan kan pakken. Dan gaan we stap voor stap naar boven, om er proberen te geraken. Hoe ik dat ga doen, dat weet ik nog niet, maar we gaan het stap voor stap doen."

Ook interessant:

Verstappen klaar voor zijn eerste Formule 1-overwinning in Australië

In de nieuwste RacingNews365-podcast blikken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid vooruit op de Grand Prix van Australië.

22 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull