Max Verstappen en Red Bull wonnen de eerste vier van de vijf Grands Prix van 2024 en bovendien stond Sergio Perez even zo vaak op het podium. Maar vanaf de Grand Prix van Miami, race nummer zes van het jaar, ging het snel bergafwaarts bij de Oostenrijkse renstal. Verstappen won dan nog wel de races in Imola, Canada en Spanje én behield de leiding in het rijderskampioenschap, maar McLaren had de snellere wagen.
Daar wist de renstal uit Woking echter niet gelijk van te profiteren, want Verstappen liep voor de zomerstop nog steeds uit op de directe concurrentie. Lando Norris ontpopte zich vervolgens tot grote uitdager, maar Verstappen hield toch stand. Dat gebeurde echter niet in het constructeurskampioenschap, waar McLaren en Ferrari beter presteerden dan de renstal uit Milton Keynes. Adrian Newey, de topontwerper die Red Bull achter zich laat, deelt zijn gedachten over de terugloop.
"Een deel daarvan kwam natuurlijk door McLaren en ook Ferrari, die de auto's ontwikkelden en dat heel goed deden. Van wat ik kon zien bij Red Bull, werd de 2024-wagen, en al in de allerlaatste stadium van 2023, moeilijker te besturen. Het paste niet bij Max, maar hij kon het hendelen, iets wat Checo niet kon. En je zag in 2023 al dat er meer verschil in performance kwam tussen die twee", zo vertelt Newey bij Auto, Motor und Sport.
"Dat werkte in het eerste deel van 2024 door, maar de auto was nog steeds snel genoeg om ermee om te kunnen gaan. Er was iets waar ik me zorgen over begon te maken, maar waar niet veel andere mensen in de organisatie zich zorgen over leken te maken. En van wat ik van buitenaf kan zien, maar ik ken de jongens bij Red Bull niet... Dit is geen kritiek, maar ik denk dat ze, misschien door gebrek aan ervaring, in diezelfde richting bleven gaan. Het probleem werd steeds nijpender, tot het punt dat zelfs Max het moeilijk vond om te rijden", zo sluit Newey af.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!