Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Newey hekelt reputatie Verstappen: "Hij krijgt onterecht een stempel opgedrukt"

Max Verstappen en Adrian Newey werken bij Red Bull nu al meer dan zes seizoenen samen in de Formule 1. De Britse topontwerper is blij met de Nederlander en vindt niet dat de reputatie van Verstappen klopt.

Newey Verstappen
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB Images

Adrian Newey ontwierp door de jaren heen vele kampioenschapswinnende bolides. Zijn laatste ontwierp hij vorig jaar, de RB16B, voor de latere kampioen Max Verstappen. De Brit vertelt in gesprek met The Race over zijn samenwerking met de Nederlander en snapt niets van de reputatie van Max.

"Wat mooi is bij Max, is dat je altijd weet waar de auto toe in staat is, want hij stapt in en perst er alles uit. Zijn feedback is goed. Hij is heel erg bezig met de banden, hoe deze reageren en hoe hij deze moet managen. Zijn reputatie, dat hij wild is, is onterecht."

Verstappen en Hamilton beiden niet onfeilbaar

Na het afgelopen seizoen, gedurende welke er enkele incidenten waren met de Red Bull-coureur en Lewis Hamilton, wordt Max volgens sommigen gezien als agressief en wild, maar Newey verdedigt zijn coureur.

"Wat hij vorig jaar in Brazilië deed, was misschien een beetje stout", zo doelt hij op het harde racen, waarbij hij Lewis naast de baan dwong. "Saudi was onhandig, maar ik denk dat hij gefrustreerd raakte toen Lewis hem niet in wilde halen. Alsnog had hij hem niet moeten brake-testen."

Hamilton is echter ook niet onfeilbaar, benadrukt Newey. "Silverstone was in mijn ogen echter een duidelijke, professionele fout (van Lewis, red.) en iedereen lijkt een kort geheugen te hebben. Men drukt meteen een stempel op een coureur en het duurt even voordat die reputatie weer weggaat."

"Max is juist een heel makkelijk persoon om mee te werken, hij is heel open. Als je hem vraagt om bepaalde dingen te doen, dan zal hij dat altijd proberen"

Coureurs verschillen onderling

Door de jaren heen werkte Newey met veel verschillende coureurs, die onderling een heel verschillende aanpak kunnen hebben. Hij vertelt over de verschillen tussen bijvoorbeeld Vettel en Verstappen, maar ook de stoïcijnse Finnen waarmee hij werkte.

"Vettel ging heel, heel erg gedetailleerd te werk in zijn analyses na de sessies. De debriefing kon best lang duren. Hij bleef lang, bekeek beelden, bestudeerde data, praatte met zijn engineer. Dat werkte voor hem, dus dit is geen kritiek. Max is niet zo extreem, hij zit meer in het midden."

"De Finnen, zoals Mika Hakkinen, zeiden vijf woorden en daarna zag je ze niet meer", vervolgt Newey al lachend. "Zodra je hun manier van communiceren begreep, wisten ze heel goed aan te wijzen wat er moest gebeuren om sneller te gaan."

"Aan de andere kant van het spectrum heb je coureurs die heel lang doorpraten en als ze bij het einde van de bespreking zijn ben je al in slaap gevallen. Ricciardo en Verstappen zijn vergelijkbaar qua feedback en benadering. Ze concentreren op hetgeen wat je echt moet weten en als er vragen zijn bij de engineers beantwoorden ze die graag. Heel fijn om mee te werken!"

22 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull