Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Newey ontkent veelgehoorde aanname over nieuwe Red Bull-bolide

Adrian Newey is, samen met Pierre Waché en de andere topontwerpers van Red Bull, de man achter de bijzonder snelle bolides van Max Verstappen en Sergio Perez. Volgens het ervaren meesterbrein is het concept van de nieuwe RB20 niet revolutionair.

Verstappen Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

In februari deed Red Bull de Formule 1-wereld versteld staan door een radicaal nieuw concept te presenteren. De RB20 leek op het oog een revolutionaire bolide te zijn. Feit is in ieder geval dat de nieuwe auto van Max Verstappen en Sergio Perez voorlopig goed presteert. De Red Bull-coureurs maakten er een één-tweetje van in Bahrein en gaan zo met vertrouwen aan het Grand Prix-weekend in Saoedi-Arabië beginnen.

Maar is de RB20 ook daadwerkelijk revolutionair als je het vergelijkt met de dominante RB19 van vorig jaar? Adrian Newey, de topontwerper van Red Bull, vindt van niet.

"Nee, helemaal niet", vertelt hij in de podcast F1 Nation. "De onderliggende architectuur van de auto is feitelijk een derde doorontwikkeling van de RB18 uit 2022. We hebben alles behouden, op de veranderingen aan de radiatoren na. De opzet van de voorwielophanging, achterwielophanging en de versnellingsbak is hetzelfde."

Gebalanceerde bolide

Toch snapt Newey wel waar de tendens vandaan komt. "Het is duidelijk dat we met de zichtbare zaken, die voor veel aandacht hebben gezorgd, aerodynamische voordelen nastreven. Maar de visuele verandering is veel groter dan de verandering in prestaties. Er zijn andere, subtielere dingen die voor de grootste winst zorgen."

Newey heeft een gezonde balans gezocht gedurende de winter. "We hebben geprobeerd een auto te bouwen die bij alle type circuits past. Ik denk dat we vorig jaar minder in het voordeel waren op circuits waar downforce ontzettend belangrijk was. In Singapore hebben we er duidelijk een zooitje van gemaakt en presteerden we minder goed dan had gekund. Ik denk dat we podiumplaatsen hadden kunnen pakken als we onze zaakjes wat beter op orde hadden."

Toch heeft Newey de magische oplossing nog niet gevonden. "Het is zeker waar dat we op die circuits waarschijnlijk nog steeds minder in het voordeel zijn, maar zolang we daar niet rampzalig presteren, is dat misschien al genoeg."

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season Red Bull in gesprek met Sainz over F1-contract