In februari deed Red Bull de Formule 1-wereld versteld staan door een radicaal nieuw concept te presenteren. De RB20 leek op het oog een revolutionaire bolide te zijn. Feit is in ieder geval dat de nieuwe auto van Max Verstappen en Sergio Perez voorlopig goed presteert. De Red Bull-coureurs maakten er een één-tweetje van in Bahrein en gaan zo met vertrouwen aan het Grand Prix-weekend in Saoedi-Arabië beginnen.
Maar is de RB20 ook daadwerkelijk revolutionair als je het vergelijkt met de dominante RB19 van vorig jaar? Adrian Newey, de topontwerper van Red Bull, vindt van niet.
"Nee, helemaal niet", vertelt hij in de podcast F1 Nation. "De onderliggende architectuur van de auto is feitelijk een derde doorontwikkeling van de RB18 uit 2022. We hebben alles behouden, op de veranderingen aan de radiatoren na. De opzet van de voorwielophanging, achterwielophanging en de versnellingsbak is hetzelfde."
Anderen bekeken ook:
Gebalanceerde bolide
Toch snapt Newey wel waar de tendens vandaan komt. "Het is duidelijk dat we met de zichtbare zaken, die voor veel aandacht hebben gezorgd, aerodynamische voordelen nastreven. Maar de visuele verandering is veel groter dan de verandering in prestaties. Er zijn andere, subtielere dingen die voor de grootste winst zorgen."
Newey heeft een gezonde balans gezocht gedurende de winter. "We hebben geprobeerd een auto te bouwen die bij alle type circuits past. Ik denk dat we vorig jaar minder in het voordeel waren op circuits waar downforce ontzettend belangrijk was. In Singapore hebben we er duidelijk een zooitje van gemaakt en presteerden we minder goed dan had gekund. Ik denk dat we podiumplaatsen hadden kunnen pakken als we onze zaakjes wat beter op orde hadden."
Toch heeft Newey de magische oplossing nog niet gevonden. "Het is zeker waar dat we op die circuits waarschijnlijk nog steeds minder in het voordeel zijn, maar zolang we daar niet rampzalig presteren, is dat misschien al genoeg."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!