Bij het horen van de term 'F1-legende' denken veel fans aan personen als Michael Schumacher, Ayrton Senna en Lewis Hamilton. Maar een F1-legende kan ook naast de baan staan, zeker als je Adrian Newey heet. Het Red Bull-kopstuk won door de jaren heen 25 coureurs- en constructeurstitels en dat met verschillende teams en verschillende coureurs, wat hem een ware F1-legende maakt.
Doordat Newey al tientallen jaren in de koningsklasse werkt én zo veel won, is hij inmiddels in staat om te oordelen welke coureurs echt top of the bill zijn. Hoort Max Verstappen in dat rijtje thuis? Newey geeft antwoord op die vraag in een interview met Autosport.
"Dat is lastig te beoordelen, het zijn verschillende gebieden, verschillende auto's, et cetera."
"Ik denk dat Max, net als alle écht grote coureurs, de indruk geeft dat hij de auto bijna onbewust kan besturen. Dankzij die overcapaciteit kan hij inschatten wat de auto doet.
Newey vervolgt en geeft voorbeelden: "[Dat zie je in, red.] hoe hij zijn rijstijl kan aanpassen aan de auto, hoe hij de set-up via de elektronische tools op het stuurwiel kan wijzigen om een specifiek moment in de race te optimaliseren... Zijn beheersing van de hoeveelheid bandenslijtage - wat dan ook."
Anderen bekeken ook:
"Max kan een race volledig lezen"
De Brit gaat verder: "Hij kan een race eigenlijk volledig lezen. En ik denk dat dit iets is wat hij min of meer had toen hij voor het eerst in de Formule 1 kwam, maar dat hij nu echt op een zeer hoog niveau heeft weten te ontwikkelen. Dus, die capaciteit om de auto extreem snel te besturen, maar toch constant reserve te hebben, is iets wat Max heel duidelijk heeft en ik zou zeggen dat alle echte grootheden waarmee ik heb samengewerkt, hetzelfde zijn geweest."
Gevraagd of Verstappen een makkelijke coureur is om mee samen te werken, antwoordt Newey: "Ja, hij is een zeer makkelijke coureur om mee samen te werken. Hij is natuurlijk veeleisend, absoluut. Maar zijn feedback is goed én niet overdreven ingewikkeld. Hij weet hoe hij kan uitdrukken wat hij van de auto wil. En dan heeft hij met GP [Gianpiero Lambiase, red], zijn race-engineer, het vertrouwen dat wij met oplossingen zullen komen. We doen dat niet altijd - Singapore is een schoolvoorbeeld! Maar we doen ons best."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!