Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hulkenberg: Na kloppen op de deur van Red Bull via de achterdeur de F1 uit

De Formule 1 is in 2020 een vaste waarde op de grid armer. Nico Hulkenberg zien we niet meer terug na negen seizoenen op het hoogste niveau. Zijn oogst? Die is te mager en dat heeft de Duitser nu genekt.

Voor wie dacht dat Max Verstappen eruitzag als een broekie toen hij in 2015 debuteerde, moet maar eens foto's opzoeken van Nico Hulkenberg uit 2010. De dan 22-jarige Duitser debuteert bij Williams, wat dan al niet meer het team is met de sterrenstatus van weleer. Desondanks weet hij zich in de kijker te rijden met een verrassende poleposition op een nat Interlagos. Een jaar later zit hij aan de zijlijn en rijpt hij een jaartje in de luwte als testcoureur van Force India, om een jaar later met dat team terug te keren op de grid. Wederom baart hij opzien, onder andere weer op Interlagos, waar hij in de regen kans maakt op de overwinning. Het wordt hem echter te heet onder de voeten en hij vergaloppeert zich op het moment dat hij achterblijvers moet inhalen. Weg droomklassering. Jong als hij is worden de fouten hem vergeven en hij behoudt het stempel van talent. Helaas zou hij dat label nooit meer van zich afschudden, waardoor hij nu regelmatig als 'eeuwig talent' getypeerd zou worden. Dat klinkt sympathieker dan het is. Om echt succesvol te zijn in de Formule 1 moet je het label 'talent' zien te ontstijgen. Daar was hij wellicht in geslaagd geweest als hij ooit zou zijn opgepikt door een een topteam. Naast het stempel 'talent' heeft hij een twijfelachtige eretitel gekregen. Hij is de coureur met de meeste Grand Prix-starts zonder podiumplaats. Hij is vrijwel met elk topteam ooit in verband gebracht, dit seizoen nog met Red Bull, nadat hij volgens Helmut Marko zelf een telefoontje naar Milton Keynes had gepleegd.

"We hebben toen met elkaar gesproken in de tijd dat we nog niet wisten wat met Pierre Gasly en Alexander Albon zouden doen, maar uiteindelijk werd duidelijk dat er geen plek voor hem was", zo wordt de Oostenrijker geciteerd door Motorsport-Total . Een vastberaden actie van een coureur die hogerop wil, of een actie van iemand die weet dat het einde van zijn carrière in zicht was? Wat Hulkenberg had kunnen presteren in een Ferrari, Red Bull of Mercedes zullen we vermoedelijk nooit weten, want hij kreeg nooit die kans. Altijd bleef hij hangen bij de middenmoters van de sport en ook met Renault wist hij niet richting het podium te geraken. Hoewel, in Duitsland had hij erop terecht kunnen komen, maar gooide hij zelf roet in zijn eten door te crashen. Klinkt bekend? Juist. En daarom zien we Hulkenberg volgend jaar niet meer terug en vermoedelijk helemaal nooit meer, ook al geeft hij zelf aan klaar te staan indien nodig. Hulkenberg zal herinnerd worden als een meer dan capabele coureur, die echter op de meest cruciale momenten steken liet vallen. Dat is niet een eigenschap waar een topteam warm voor loopt en hij zal dat zelf als geen ander begrijpen. Hij gaf onlangs zelf aan weleens slecht te slapen van zijn race in Brazilië '12. In 2020 krijgt hij de tijd om gemiste slaapjes in te halen. Het ga je goed, Nico. Aantal GP's : 177 Beste resultaat : 4e Beste startpositie : 1e Aantal punten : 511 Aantal snelste ronden : 2 Aantal ronden aan de leiding : 43

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi