Als Nyck de Vries nog maar net uit de AlphaTauri is gestapt na de tweede vrije training staat hij RacingNews365 in een exclusief vraaggesprek te woord. Tom Coronel gaf na zijn ervaringen in het WTCR-kampioenschap aan dat hij de eerste ronden niet voluit durfde te gaan. Hoe was dat voor De Vries? Hij geeft lachend antwoord. "Het gaat hier echt onwijs snel, met een F1-auto voel je 'm wel", zo begint hij, doelend op de uitdagingen van muren die nooit uitwijken. "Maar tegelijkertijd heb je ook zoveel downforce dat dat toch wel enigszins vertrouwen biedt. Maar ik kan me voorstellen dat het er ook van buitenaf indrukwekkend uitziet." Indrukwekkend was misschien niet de klassering van De Vries (P17 in VT2), maar dat kan een sessie later ook zomaar weer anders zijn, weet de rookie. Hij is dan ook helemaal niet ontevreden: "Het was een vrij solide dag die we denk ik goed hebben opgebouwd." "Maar het middenveld zit zo dichtbij elkaar, daar valt gewoon geen peil op te trekken. Als je in een sessie net alle sectoren goed aan elkaar knoopt en het maximale eruit perst, zit je dicht tegen Q3 aan. En anders niet."
"Tussen P20 en P11 zitten drie tienden van een seconde. Dat is gewoon heel close", vervolgt De Vries, die uitlegt waarom aanpassingsvermogen richting de kwalificatie, juist omdat alles zo dichtbij elkaar zit, van cruciaal belang zal zijn. "De overgang van dag naar avond brengt best een groot verschil met zich mee. De wind gaat liggen en dat merk je echt voor wat betreft de balans van de auto. Om je daar snel aan aan te kunnen passen, zowel qua rijden als qua afstelling wordt belangrijk voor de kwalificatie."
Meest gelezen