Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Nieuw F1-probleem veroorzaakt door regels tegen porpoising

Dit jaar werden er nieuwe regels ingevoerd in de Formule 1, die porpoising tegen moeten gaan. Het lijkt geholpen te hebben, maar daardoor is er mogelijk ook weer een nieuw probleem ontstaan. Eén F1-coureur stipt dit alvast aan.

Afgelopen jaar zagen we vele Formule 1-bolides al stuiterend over het circuit scheuren. Inmiddels kent elke Formule 1-fan het woord porpoising wel, of ze het nou wel of niet willen. De FIA greep in en introduceerde aan het begin van dit jaar nieuwe regels, die porpoising tegen moeten gaan. De teams moeten de vloer hun auto's 15 millimeter hoger afstellen en ook de diffuser moet iets hoger boven de grond afgesteld zijn dan voorheen. Daardoor verloren de teams een grote hap downforce, maar toch is iedereen al weer sneller, zo lijkt het. In gesprek met onder meer RacingNews365 velt Haas-coureur Kevin Magnussen zijn oordeel. "Ik weet precies hoeveel downforce we hebben ten opzichte van vorig jaar, maar dat ga ik jullie niet vertellen", reageert hij met een glimlach als wij die informatie bij hem los proberen te peuteren. "Door de nieuwe regels heeft iedereen wel een stap terug gedaan." "Alle teams hebben echter weer nieuwe downforce gevonden en sommige teams hebben meer gevonden dan ze waren verloren. De regels waren vorig jaar beter qua downforce, maar ik denk toch dat iedereen een goede stap heeft gezet."

Nieuw probleem?

Toch stipt Magnussen een probleem aan waar hij aan het begin van het seizoen tegenaan liep. Een probleem dat door de nieuwe regels wordt veroorzaakt, zo legt de Deense F1-coureur aan ons uit. "Porpoising is zeker verminderd. Een van de negatieve gevolgen van die nieuwe regels, is dat de auto's ook gevoeliger zijn voor de wind. In Bahrein is het altijd winderig. De auto's zullen dus wat inconsistenter zijn, maar dat is een probleem waar iedereen mee te maken zal krijgen", zo relativeert hij het. Wat heeft die wind dan voor effect? "Wind mee is nooit mooi, voor niemand niet. Dan heb je minder downforce als dat gebeurt. Maar je hebt verschillende hoeken waar de wind uit kan waaien en elke auto heeft zo zijn zwakke punten. Als de wind uit een bepaalde hoek waait, dan kan het echt je balans pijn doen."

Ocon wijst naar Bahrein

Collega coureur Esteban Ocon onderschrijft de gevoeligheid van deze bolides voor wind, maar denkt dat het probleem deze weken wat wordt uitvergroot, omdat het op het circuit in Sakhir, waar zowel de testdagen als het eerste Grand Prix-weekend wordt verreden, vaak erg winderig is. "Hier in Bahrein is het bijzonder: want elke dag heb je andere problemen met de wind. Tijdens de ene testdag was er geen wind, maar dat bleef niet lang zo. In de middag kwam deze weer terug, dus hier in Bahrein is je auto altijd gevoeliger voor wind." "Misschien zijn de auto's dit jaar net wat gevoeliger voor de wind", aldus zijn conclusie.

Viaplay
x
Verstappen Verstappen geëerd met plekje in uiterst exclusieve wereldlijst