De eerste race van het seizoen zit, zoals altijd, vol met nieuwigheden ten opzichte van de wintertests. Dat neemt niet weg dat veel van de veranderingen voor de Grand Prix van Australië circuitspecifiek waren. Teams waren door de bijzondere, koude omstandigheden in Bahrein niet in staat om antwoord te geven op vragen over de setups die tot de beste prestaties van de auto zouden leiden. Het enige team dat het precieze potentieel leek te kennen, was McLaren. Zij beschikten in de vrije trainingen al over de optimale balans en sleepten de overwinning binnen met Lando Norris.
Toen RacingNews365 de MCL39 van dichtbij observeerde in de pitstraat van Melbourne, zagen we een van de meest relevante elementen van dit project. Het betreft de remtrommels, of beter gezegd de binnenste trommel die wordt gekenmerkt door complexe ventilatiekanalen. Dit is een technisch hoogstandje op het gebied van vloeistofdynamica, niet alleen functioneel voor het koelen van de remmen, maar vooral tot in detail ontworpen om de aerodynamische effecten rond de voorwielen te optimaliseren.
De complexe montage van de binnenste trommel past perfect bij de ongebruikelijke geometrie van de voorwielophanging. De bovenste draagarm is met het achterste bevestigingspunt nóg verder naar achteren geplaatst, beslist een verfijnde aerodynamische wijziging. De binnenste trommels van de voorremmen zijn tot het uiterste doorgevoerd voor optimale aerodynamische prestaties. Dat geldt niet alleen voor de luchtweerstand, maar ook voor een nauwkeurige verdeling van de aerodynamische belasting.
De complexiteit van de trommels, in combinatie met de onconventionele geometrie van de voorwielophanging, benadrukt twee kenmerkende elementen van de auto. Aan de ene kant heeft technicus Rob Marshall geprobeerd het beste dynamische gedrag te verkrijgen door het concept van de voorwielophanging extremer te maken, ook rekening houdend met alle mogelijke kritieke punten die kunnen voortkomen uit een extreem concept. McLaren was niet bang om een gokje te wagen, maar tegelijkertijd hebben ze met de MCL39 een aantal specifieke kenmerken gecreëerd. Denk bijvoorbeeld aan de spoorstang en de onderste wishbone, die het mogelijk maakt om de stijve vooras te verzachten. Tegelijkertijd werken de afzonderlijke elementen van de ophanging in synergie met de remkanalen, voor een nauwkeurig beheer van de stromen rond de voorwielen.
Bekijk de speciale remtrommels hieronder!
Ook interessant:
Max Verstappen legde het af ten opzichte van Lando Norris in de kletsnatte Grand Prix van Australië. Rudy van Buren, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk zien in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast dat Verstappen op een wonderupdate moet hopen om McLaren uit te dagen.
Bij een doelpunt van Oranje tegen Spanje, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Ep
Dit is een prachtige innovatie die (naast andere factoren) McL zo'n voordeel met de banden geeft.
Broodkogel
Vind ik ook een sterk staaltje doorontwikkelen
Sam45
Dit soort artikelen mogen wel wat vaker worden geplaatst, erg interessant
MdGL
En meer uitgebreid graag.
GoAzBox
Mee eens. Dit is zeker een super relevante feature aan de McLaren
TheRocketman
Zeker mee eens… maar waarom het omschrijven als ‘foefje’ noem het gewoon zoals het is ‘een zeer innovatief hoogstandje’ krijg je ook niet de indruk dat het om iets semi-illegaals gaat.
Frans Gerards
Blijft voor de meesten onder ons, onder andere ik. Is dit legaal of niet???? Een jaar geleden was er sprake van illegale remtrommels bij RB.
TheRocketman
@Frans Gerards dat moeten we idd afwachten, maar ik vind dit juist wel het mooie van de f-1. Innovatie van het hoogste niveau 👍🏻 helaas worden dat soort innovaties naderhand nog weleens ‘illegaal’ verklaart, niet zozeer omdat het op dat moment verboden is, ook vaak om andere teams niet op nog hogere kosten te jagen, neem als voorbeeld het DAS systeem van Mercedes. En volgens mij was er niks mis met de remtrommels van RB, er was wel een sterk vermoeden van a-symmetrisch remmen middels een foefje ( hier lijkt die omschrijving wel op zijn plaats) 😅
Hammertime
Waauw top van MCL wat een innovatie de rest gaat ook volgen
Sjees
Rob Marchall. Die man is verhuis van RBR naar McL. sinds die tijd gaat t slechter met RBR, beter met McL. ik weet ook wel dat het verschil niet perse door 1 meneer wordt gemaakt. Maar is deze man misschien ondergewaardeerd door de fan? Hoor weinig over hem, terwijl je dat wel hoort over een Newey.
Niki_Lada
Het feit dat hij op het podium stond is wel een aanwijzing dat hij bij McLaren ontzettend gewaardeerd wordt!
Monic Armiento-Hissink
Hij heeft bij RB ook op het podium gestaan, daar werd hij ook wel gewaardeerd hoor.
WickedGirl
De gewonnen WK's door Redbull met Sebastian Vettel zijn allemaal toe te schrijven aan de verdiensten van Adrian Newey en Rob Marshall. Dat Mclaren in 2024 succesvol werd is volledig aan Rob Marshall te danken. Hij heeft aerodynamische elementen van de RB19 toegepast op de MCL38. In Melbourne werd Rob Marshall op het podium gehaald na de overwinning van Norris om hem te bedanken voor zijn belangrijke inzet tot nu toe voor Mclaren.💪🏆
MdGL
Is Rob Marshall Aerodynamicus?
Broodkogel
Goed personeel is schaars. Je moet ze ook kunnen koesteren wat voor keuzes ze ook maken
Michel.Vaillant
Beetje jammer dat dit artikel grotendeels 'geleend' is van een technical website waar de tekening exact is gekopieerd door RN365 technisch expert als foto van 13 maart zichtbaar gemaakt door McL. Dus ja technisch interessant detail maar helaas niet origneel. Daarbij is het de vraag of de remtrommel legal blijkt want RBR heeft namelijk deze uitvoering eerder gebruikt en afgekeurd bevonden door de FIA. Wordt zeker vervolgd.
Monic Armiento-Hissink
Cammeron die samen met Peter windsor vaak een podcast doet, zei precies het zelfde, hij verwachte ook protesten over dit systeem. Dit was een paar dagen geleden op YouTube te zien met dezelfde tekening/foto.
Sjoewie
Heb je een link naar dat YouTube filmpje?
NoNonsenseHiTechF1
op youtube search : CC Cameron
Ep
Dit wist ik niet... Lijkt wel dat Rob Marshall wat "op of net over het randje" trucjes van RBR mee neemt naar McL: Water in banden (indien waar), flex wings, speciale koeling remmen...
Sjoewie
Dit soort zaken worden toch voorafgaand aan het seizoen toch al afgestemd met de FIA? Zou me verbazen als ze dat niet gedaan hebben. Zelfde als Mercedes met het DAS systeem.
JEF JOOSSENS
Wat maakt het uit waar het vandaan komt? De redactie wil ook gewoon zijn lezers maar op de hoogte brengen. Als men alle kranten opendoet ziet men toch ook bv dezelfde verhalen over Trump, Oekraine, Israel,... terwijl de journalisten ook niet allemaal op de persconfrentie waren? Dus waarom op de redactie vitten hier?
Michel.Vaillant
Omdat men doet alsof zij het ontdekt hebben. "Toen RacingNews365 de MCL39 van dichtbij observeerde in de pitstraat van Melbourne, zagen we een van de meest relevante elementen van dit project. " Ik had er niets aan opgemerkt als RN365 gewoon de bron hadden vermeld. Als je de foto ziet en de tekening ziet je het direct. Nu plegen ze eigenlijk plagiaat.
JEF JOOSSENS
Michel.Vaillant, daar zit wel waarheid in in wat je zegt. Als zij het waren die het ontdekt hadden dan hadden ze meteen zelf foto´s moeten maken en publiceren. Daar ben ik het wel mee eens.
marcel-winkelhorst#13062
@redactie Rob Marshall is pas sinds januari aan het werk voor McLaren. Het noemen als brein achter alle McLaren technieken is een beetje raar…
WickedGirl
Rob Marshall werkt sinds januari 2024 voor Mclaren.
Perdona
En toen was het stil.
marcel-winkelhorst#13062
Ehm misschien heb ik mij een jaar vergist 🤓🤓🤓🤓🤣🤣🤣🤣🤯🤯🤯 never mind 🫣
Hamil_Ton
Eigenlijk legt het artikel helemaal niets uit en laten ze ook niet aan de hand van tekeningen, zoals Piola dat doet, zien hoe en wat.
martin-leppen#25748
Als Pepijn ("schrijver" van het artikel) hier géén ChatGPT of vergelijkbare tool bij heeft gebruikt om dit artikel op te stellen, dan vreet ik mn schoen op...! - "Het enige team dat het precieze potentieel leek te kennen, was McLaren" - "..., beslist een verfijnde aerodynamische wijziging." - "McLaren was niet bang om een gokje te wagen, maar..." Niemand die daadwerkelijk zo schrijft in een dergelijk artikel.
WickedGirl
Het is gewoon een onleesbaar en tenenkrommend artikel....met betrekking tot zinsopbouw. Ik denk zelf dat google translate op een oorspronkelijk engelstalig artikel is losgelaten, En dat dit zonder spellingscontrole is geplaatst.
Michel.Vaillant
Sterker het artikel is een verzameling van brokken teksten uit een technical F1 website. Die iedereen kan bezoeken, idem de redactie. Maar het ergste van alles is nog dat RN365 doet voorkomen alsof zij iets ontdekt hebben. Duh! Ik quote slechts; "Toen RacingNews365 de MCL39 van dichtbij observeerde in de pitstraat van Melbourne, zagen we een van de meest relevante elementen van dit project. "
Dit bericht is aangepast op:
nancy-van-der-vegt#48272
Echt heel slim. Dat verklaard een hoop...
Michel.Vaillant
Overigens zijn er nog paar foefjes waar Mclaren mee onder de vergrootglas dreigt te komen. Dat is het gbruik van de flexwing, de mini DRS vleugel en hun bandenmanagement. En ik verzeker je dat als de FIA iets gaat ontdekken wat tegen de regels indruist Mclaren een Ferrari-regiem zal krijgen. Het is dus wel vreemd dat een team aan het eind van een ontwikkelcyclus zo'n voorsprong kan ontwikkelen. Maar goed, Brown heeft al eerder aangegeven dat hij een hele hoge morele standaard hanteert. Hij is de Pieter Omtzigt van de F1 zeg maar. Dus hij zal dat soort illegaliteit wel niet doen ..............
Maxchar
Exact! Zal mij benieuwen hoe MCL de komende 5 races tot aan Spanje voor de dag komt en hoe ze na Spanje presteren ..
Sebsom
Ik vraag me af, zijn ze bij McLaren zo slim of is de rest maar zo middelmatig? Ik vraag me af hoe een team dat eerst bijna onderaan stond in een seizoen opeens het kampioenschap wint, sorry, ik begrijp het niet.
Michel.Vaillant
Mwah, daar is wel een grote verklaring voor. Een aantal kopstukken die bij RBR voorheen in dienst waren zijn overgelopen naar Mclaren, uiteraard voor een grote zak met geld. De genoemde Rob Marshall is er daar een van. Eerder was al Peter Prodromou aangetrokken als Chief Engineer van RBR. Tenslotte David Sanchez was in 2023 van Ferrari overgekomen als technical director.
Monic Armiento-Hissink
Die laatste was al snel weer weg vandaar dat Marshall de rol van technical director.
GoAzBox
Toch wel bijzonder dat Filisetti klakkeloos herhaalt wat Waché zei over de "extreme geometrie van de voorwielophanging" die ervoor zou zorgen dat de window waarin de auto optimaal presteert heel klein is. Dat window was bij de RB20 klein omdat RedBull het niet voor elkaar kreeg om de banden over een raceafstand in dat window te houden. McLaren heeft dat klaarblijkelijk wel kunnen oplossen met deze "extreme configuratie" en deze ingenieuze aërodynamische stofkappen zijn daar denk ik een groot onderdeel van. Mclaren's grootste kracht is sinds vorig jaar al het bandenmangement. Waar alle andere auto's in het tweede deel van de stint performance verliezen, blijft de Mclaren constant. Dit zie je extra goed in de tweede helft van de laatste stint waar ze vaak een volle seconde sneller zijn dan de rest. Dat had de RB19 dus ook. De configuratie is dus niet zozeer extreem wanneer je de oververhitting van de banden kunt aanpakken. McLaren (Rob Marshall) lukt dat wel. Pierre Waché bij RB zonder Newey lukt dat dus niet. Daarnaast zijn de foto's van de "remtrommels" niet door RN365 genomen of ontdekt. Ere wie ere toekomt, toch? Nog een persoonlijke noot: ik verwacht protesten van RedBull en Ferrari, maar hoop dat de FiA er niets mee doet. Dit is een prachtig stukje innovatie en dat maakt de F1 "the pinnacle of motorsport".