In de afgelopen Formule 1 seizoenen liep Red Bull steeds achter de feiten aan. Het team moest steeds een inhaalrace inzetten om de concurrentie bij te halen. Om die reden veranderde het team van filosofie. De nieuwe auto van Max Verstappen is dan ook eerder gereed dan zijn voorganger. Dr. Helmut Marko laat tijdens het programma Sport und Talk aus dem Hangar-7 weten dat het team ruim twee weken voorligt op schema. Een herhaling van de slechte testweken moet dan ook verleden tijd zijn. " Het viel ons op dat we normaal in de tweede seizoenshelft veel beter presteren. De filosofie van ontwerper Adrian Newey was om de auto altijd zo laat mogelijk gereed te hebben. Hierdoor was de eerste testweek voor ons nooit een echte test, maar meer een poging om de auto betrouwbaar te krijgen." " We hebben onze aanpak voor 2018 veranderd en voor de eerste wintertest gaan we al een filmdag plannen met de auto. Qua ontwikkeling liggen we ruim twee weken voor op schema. Als de Renault-motor stabiel is dan verschijnen we goed voorbereid aan de start van de eerste race en tackelen we ons probleem van de voorbije jaren. We willen dan ook direct in Australië vooraan meedoen."
Marko hoopt dat Red Bull de dominantie van Mercedes kan doorbreken, maar voorziet daar een flinke kluif in. " We hebben eenzelfde serie als Mercedes neergezet met vier titels op rij. Onze serie werd doorbroken door de nieuwe motorformule. Mercedes heeft fantastisch werk geleverd met haar motoren. Ze waren in de eerste jaren superieur met hun motoren. In 2017 waren ze voor het eerst in dit turbotijdperk kwetsbaar." " Wij begonnen zwak aan het seizoen en pas in Spanje was onze auto echt klaar. Na de problemen met de windtunnel hebben we ons herpakt en in de laatste zes races van het seizoen scoorde Max Verstappen meer punten dan wie dan ook." " Het gebrek aan betrouwbaarheid was onze achilleshiel en Max viel liefst zeven keer uit in twaalf races. Max zelf maakte twee onnodige fouten, namelijk in Hongarije en Italië."
Meest gelezen