Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Nieuwe auto Verstappen op alle vlakken slechter dan zijn voorganger in GP Hongarije

Mercedes had met de dominante W11 overduidelijk de beste auto in Hongarije. Lewis Hamilton behaalde poleposition, de overwinning én de snelste raceronde. Bovendien leidde hij op een ronde na de hele race. Max Verstappen knokte zichzelf met een nukkige Red Bull razendknap naar P2, in een auto die langzamer was dan zijn voorganger een jaar eerder.

Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het vormverlies van Red Bull in de kwalificaties ten opzichte van vorig jaar was zonder overdrijven schokkend te noemen. De Nederlander veroverde vorig jaar op de Hungaroring nog overtuigend de pole, nu moest hij maar liefst 1,4 seconden toegeven op snelste man Lewis Hamilton. Alexander Albon was nog eens achttienden trager.

Zoals te zien is in onderstaande grafiek van Formula1.com, die de kwalificatietijden van Mercedes en Red Bull voor 2019 en 2020 in kaart brengt, waren de prestaties van Red Bull in 2020 aanzienlijk slechter dan vorig jaar. Verstappen vloog vorig jaar nog over de Hungaroring, maar had nu grote problemen om zijn RB16 in het juiste spoor te krijgen. Bij de eerste bocht is het tijdverlies zeer groot, waarbij het richting bocht twee al oploopt tot liefst vier tienden, ten opzichte van de poletijd van Verstappen een jaar eerder.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© F1
	© F1


Het probleem wordt groter als je observeert waar Mercedes winst heeft geboekt ten opzichte van vorig jaar, met de W11 die liefst 1,3 seconden sneller was over een vliegende ronde ten opzichte van 2019. Winst werd vooral geboekt in de snelle bocht 4 en in de middensector van het circuit tussen bocht 8 en bocht 11 en de laatste bochtencombinatie. Ironisch genoeg was Hamiltons derde plaats in de kwalificatie van 2019 een tiende van een seconde sneller dan Verstappens snelste kwalificatieronde in Q3 dit jaar.

Zowel Verstappen als Albon sprak over een slechte balans van de auto, waarbij de Nederlander suggereerde dat de onbalans ook onvoorspelbaar was. "Je pusht tot het uiterste, maar als je die limiet bereikt, wordt het een beetje lastig. Je loopt het risico de achterkant kwijt te raken of er treedt stevig onderstuur op.”

Wat duidelijk is uit de gegevens van Formula1.com is dat Verstappen meer stuurbewegingen moet maken dan vorig jaar om de auto in bedwang te kunnen houden.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

De bovenstaande grafiek toont de stuurbewegingen van Max Verstappen. De rode lijn vertegenwoordigt zijn input voor 2019, de zwarte voor 2020. De grafiek toont aan dat de Nederlander vorig jaar slechts één instuurmoment kende voor bocht 1. Dat is in de grafiek van 2020 wel anders, aangezien Verstappen moeite heeft grip te vinden met zijn voorbanden. De maximale stuuruitslag is in 2020 ook groter dan in 2019. De rest van de ronde vertoont dezelfde karakteristieken, zoals bijvoorbeeld in bocht 2 en in bocht 12.

Werk aan de winkel voor dus Red Bull, dat zegt de oorzaak voor de grip- en balansproblemen gevonden te hebben.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Hongarije 2020

Het laatste nieuws over de Hongaarse GP direct vanaf de Hungaroring

18 reacties

    x
    Breaking Marko ontkent mysterie omtrent nieuwe Red Bull-bolide Verstappen