Het vormverlies van Red Bull in de kwalificaties ten opzichte van vorig jaar was zonder overdrijven schokkend te noemen. De Nederlander veroverde vorig jaar op de Hungaroring nog overtuigend de pole, nu moest hij maar liefst 1,4 seconden toegeven op snelste man Lewis Hamilton. Alexander Albon was nog eens achttienden trager. Zoals te zien is in onderstaande grafiek van Formula1.com , die de kwalificatietijden van Mercedes en Red Bull voor 2019 en 2020 in kaart brengt, waren de prestaties van Red Bull in 2020 aanzienlijk slechter dan vorig jaar. Verstappen vloog vorig jaar nog over de Hungaroring, maar had nu grote problemen om zijn RB16 in het juiste spoor te krijgen. Bij de eerste bocht is het tijdverlies zeer groot, waarbij het richting bocht twee al oploopt tot liefst vier tienden, ten opzichte van de poletijd van Verstappen een jaar eerder. Tekst gaat verder onder de afbeelding .
Het probleem wordt groter als je observeert waar Mercedes winst heeft geboekt ten opzichte van vorig jaar, met de W11 die liefst 1,3 seconden sneller was over een vliegende ronde ten opzichte van 2019. Winst werd vooral geboekt in de snelle bocht 4 en in de middensector van het circuit tussen bocht 8 en bocht 11 en de laatste bochtencombinatie. Ironisch genoeg was Hamiltons derde plaats in de kwalificatie van 2019 een tiende van een seconde sneller dan Verstappens snelste kwalificatieronde in Q3 dit jaar. Zowel Verstappen als Albon sprak over een slechte balans van de auto, waarbij de Nederlander suggereerde dat de onbalans ook onvoorspelbaar was. "Je pusht tot het uiterste, maar als je die limiet bereikt, wordt het een beetje lastig. Je loopt het risico de achterkant kwijt te raken of er treedt stevig onderstuur op.” Wat duidelijk is uit de gegevens van Formula1.com is dat Verstappen meer stuurbewegingen moet maken dan vorig jaar om de auto in bedwang te kunnen houden. Tekst gaat verder onder de afbeelding .
De bovenstaande grafiek toont de stuurbewegingen van Max Verstappen. De rode lijn vertegenwoordigt zijn input voor 2019, de zwarte voor 2020. De grafiek toont aan dat de Nederlander vorig jaar slechts één instuurmoment kende voor bocht 1. Dat is in de grafiek van 2020 wel anders, aangezien Verstappen moeite heeft grip te vinden met zijn voorbanden. De maximale stuuruitslag is in 2020 ook groter dan in 2019. De rest van de ronde vertoont dezelfde karakteristieken, zoals bijvoorbeeld in bocht 2 en in bocht 12. Werk aan de winkel voor dus Red Bull, dat zegt de oorzaak voor de grip- en balansproblemen gevonden te hebben.
Meest gelezen