De reglementswijzigingen van 2026 hangen al lange tijd als een schaduw boven de Formule 1. Teams zetten immers budget opzij om zo goed mogelijk uit de startblokken te komen met de nieuwe auto's. Er zijn echter wel zorgen over de nieuwe reglementen, met name wat de krachtbron betreft. De batterij speelt een grotere rol, maar zou op rechte stukken aan vermogen inleveren. Dat leidde er in de beginfase van de ontwikkeling toe dat coureurs moesten terugschakelen op de rechte stukken.
Die extreme kinderziektes zijn verholpen, al maken de coureurs zich nog steeds zorgen. Je moet namelijk flink met je hoofd rijden om de optimale rondetijd neer te kunnen zetten. Maar als je eenmaal het vermogen kunt benutten, zouden de nieuwe auto's bizarre topsnelheden kunnen aantikken. Dat vertelt Toto Wolff althans tegenover Auto, Motor und Sport.
De teambaas van Mercedes zei het volgende: "Als het volledige vermogen wordt benut, zullen we de limiet van 400 km/u overschrijden. En hoe kun je iets afkraken dat nog helemaal niet echt geboren is?"
Ook Felipe Drugovich, de reservecoureur van Aston Martin, doet een duit in het zakje: "Uit de bochten schiet de auto er als een bezetene vandoor. Je denkt dat je op een raket zit."
De nuance hierbij is voorlopig nog wel dat de auto's deze topsnelheden pas aantikken als het volledige vermogen wordt benut. En juist daar bestaan twijfels over, aangezien men vreest dat de auto's in de beginfase van 2026 snel aan vermogen zullen inboeten. Er wordt meer duidelijk tijdens de wintertests in januari en februari, maar de magische barrière van 400 kilometer per uur is alvast gevallen.
Meest gelezen
Praat mee!