De aerodynamische reglementen gingen flink op de schop voor 2019. Zo werd de voorvleugel gestript van allerlei extra vleugeltjes, de bargeboards verlaagd en de achtervleugel verhoogd en verbreed. Tel daar wederom een hoger minimumgewicht bij op en het ligt in de lijn der verwachting dat de nieuwe bolides langzamer zijn dan hun voorgangers.
Ferrari-teambaas Mattia Binotto gaf dit ruiterlijk toe tijdens de teampresentatie van de nieuwe SF90. Het tijdverlies bedraagt volgens hem liefst anderhalve seconde per ronde. "Nu is de vraag hoeveel van deze anderhalve seconde wij met de doorontwikkeling van onze auto terug kunnen winnen." De uitspraken van Binotto staan haaks op die van Red Bull-adviseur Helmut Marko. Volgens de Oostenrijker zijn de nieuwe regels geldverspilling, omdat Red Bull alweer op eenzelfde niveau zou presteren als tijdens de Grand Prix van België in 2018. Dit zou betekenen dat het team van Max Verstappen slechts enkele tienden langzamer is door de nieuwe reglementen. Hoeveel invloed de nieuwe regels daadwerkelijk hebben wordt in de komende weken duidelijk. Vanaf maandag testen de teams achter dagen op het circuit van Barcelona. RacingNews365 is daarbij aanwezig en zal dagelijks live verslag doen. Houd bovendien de site in de gaten voor exclusieve interviews en andere content.
Meest gelezen