Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Nieuwe Formule 1 auto Renault moet op dieet

Renault zet de nieuwe RS18 op dieet. De auto is op dit moment nog te zwaar, waardoor er voor het team uit Enstone weinig ruimte is om met de ballast van de auto te spelen.

Renault hield de RS18 tot nu toe bewust wat aan de zwaardere kant. Technisch directeur Nick Chester legt uit dat dit niet zonder reden was: " We wilden geen betrouwbaarheidsrisico nemen door de auto al direct zo licht mogelijk te houden , zo legt Chester in Barcelona in gesprek met Auto, motor und sport na de zevende testdag uit. "We hebben qua gewicht dus een veiligheidsmarge ingebouwd en met succes. We hebben ons programma volledig af weten te werken. Nu is het zaak om te kijken of we alsnog ergens wat van het gewicht af kunnen snoepen, zodat we meer ruimte krijgen om met ballast te spelen."

Chester geeft verder te kennen zeer tevreden te zijn met de ontwikkeling die Renault en de RS18 doormaken. Met de auto zoekt men naar aansluiting met de top drie of op zijn minst naar de status 'best of the rest'. "Natuurlijk is het nu nog lastig om alle resultaten op waarde te schatten. Vooral de lange runs met veel brandstof aan boord laten veel ruimte voor speculatie. Maar op donderdag richtten we ons voor het eerst ook serieus op de zachtere banden. De resultaten daarvan waren zeker niet oninteressant." Waar veel teams experimenteerden met kleine T-wings vlak voor of onder de achtervleugel, heeft Renault zich daar nog niet mee bezig gehouden: "Misschien dat we er vrijdag (vandaag) een gaan zien."

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'