In 2021 wordt er een nieuw motorreglement geïntroduceerd in de Formule 1. Dat was althans altijd de bedoeling, maar als het aan Ross Brawn ligt houdt de Formule 1 langer vast aan de huidige motoren, om nieuwe fabrikanten langer de kans te geven zich achter een nieuw motorconcept te scharen. "Ik denk dat we de introductie van de nieuwe regels in 2021 moeten heroverwegen. We moeten er immers zeker van zijn dat een grote verandering van de reglementen daadwerkelijk de interesse van nieuwe motorleveranciers wekt", aldus Formule 1's technisch directeur in het programmablad van Belgische GP.
Op dit moment lijkt er weinig interesse te zijn van nieuwe motorpartners in de nieuwe regels voor 2021, waarin simpelere motoren zonder MGU-H centraal staan. Met meer tijd kunnen de regels zodanig worden bijgeschaafd dat het voor meer partijen aantrekkelijker wordt de stap naar de F1 te zetten, zo redeneert Brawn. Tot die tijd heeft hij genoeg ideeën om de prestaties van de huidige motoren dichter naar elkaar toe te brengen: "We kunnen het aantal uren op de testbank beperken, of we kunnen bijvoorbeeld het aantal upgrades per seizoen indammen. Met die tools in handen moeten we ons de vraag stellen of we richting 2021 een revolutie willen of evolutie."
Meest gelezen