Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Nieuwe Formule 1 regels voor 2019 definitief akkoord

De F1 Commissie heeft op de laatste dag van de deadline (30 april) een akkoord bereikt over het wijzigen van de technische reglementen om inhalen vanaf 2019 te bevorderen.

Op maandag stemden de tien Formule 1-teams over het voorstel om in 2019 met een simpelere voorvleugel en een grotere achtervleugel te rijden. Beide veranderingen moeten bijdragen aan meer inhaalacties op de baan, in het laatste geval door een groter effect van het DRS-systeem. Binnen de F1 Commissie is er al een akkoord als vier van de tien F1-teams met een voorstel instemmen. Voorwaarde is wel dat ook de FIA, de F1, sponsoren en promotors achter de plannen staan.

Naar verluidt hebben Williams, Mercedes, Force India en Sauber ingestemd met de plannen voor nieuwe voor- en achtervleugels. Ferrari, Red Bull, Renault, McLaren, Toro Rosso en Haas zouden dus tegen hebben gestemd. Nu de F1 Commissie akkoord is met de nieuwe reglementen moeten ze alleen nog worden goedgekeurd door de World Motor Sport Council. Dit is in theorie een formaliteit, ware het niet dat Ferrari daar gebruik kan maken van haar veto-recht. De Scuderia moet dan wel aan kunnen tonen dat de regels niet in het belang zijn van het team, in plaats van dat ze de regels gewoon niet 'leuk' vinden. Over aanpassingen van de steeds ingewikkelder wordende bargeboards is gisteren geen akkoord bereikt.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"