Dit weekend komt Mercedes met de langverwachte grote update voor de Mercedes W14, nadat men het Formule 1-seizoen tegenvallend begon en vervolgens besloot in te grijpen. Toto Wolff riep voorafgaand aan het weekend dat het bodywork, de vloer en de voorwielophanging aangepakt zouden worden, maar temperde ook de verwachtingen. Daar waar de paparazzi in Monaco normaal gesproken op zoek is naar beroemdheden, richtten ze op woensdag de lens op de Mercedes-garage. Daar werd de nieuwe Mercedes namelijk opgebouwd. Goede foto's waren er niet, maar toch zagen we al wat eerste prenten op de social media verschijnen.
Voorwielophanging
De voorwielophanging is overduidelijk aangepast, waarbij Mercedes inspiratie op lijkt te hebben gedaan bij Red Bull en Aston Martin. De twee teams met de meest stabiele bolide maken namelijk gebruik van eenzelfde soort ophanging. Deze wordt beschreven als 'anti-dive'. Het gewicht bij een F1-bolide bij het aanremmen voor een bocht verplaatst zich namelijk naar voren. Net als in een personenauto als er hard wordt geremd (denk maar eens terug aan het moment dat je in een auto zat, er hard werd geremd en je lichaam naar voren bewoog), waardoor de voorkant van een wagen naar beneden 'duikt'. Dat gebeurt bij een F1-auto ook, waarna deze weer terug omhoog komt als de coureur klaar is met remmen en de bocht in wil sturen. Die bewegingen van de wagen zorgen voor instabiliteit, omdat de mate van downforce die wordt gegenereerd door de voorvleugel en de achterkant van de wagen fluctueert. Red Bull heeft echter een ophanging die de negatieve gevolgen van dat natuurlijke fenomeen aanzienlijk countert. Daardoor is de RB19 bij het aanremmen voor een bocht en bij het ingaan van een bocht stabieler dan de meeste bolides van de concurrenten. Dat heeft weer als gevolg dat het team van Max Verstappen de auto lager op de grond af kan stellen, wat zorgt voor meer downforce. Mercedes wil dat natuurlijk ook, vandaar deze wijziging, die (met een vergrootglas) hieronder te zijn zien op de foto. Daaronder een foto met wat meer uitleg.
1661299724702433280
@AlbertFabrega Mercedes W14-B 😉 pic.twitter.com/6by7Orcwvh — Mr_Bean_F1 (@Mr_Bean_F1) May 24, 2023
1661452674477219849
Mercedes' front suspension redesign is significant too: -The upper wishbone is now sloped downwards➡️Much higher anti-dive (the car will pitch more under braking, so it could be run lower!) -Camber gain seems smaller than before➡️Better braking but worse low-speed understeer?🤔… pic.twitter.com/UiY40iR2NT — 📈Formula Data Analysis (@FDataAnalysis) May 24, 2023
Sidepods!
Verder zien we inderdaad ander bodywork bij Mercedes. De sidepods en de inlets zijn gewijzigd, waarbij men inderdaad zoals verwacht afstapt van het eigen concept. Op de eerste (wazige) foto's is een duidelijke inlet te zien, waardoor Mercedes gaat voor een meer conventioneel concept en het zeropod design. De meest duidelijke foto (of minst onduidelijke, het is maar hoe je het bekijkt) is de foto van het bodywork om de sidepods (te zien op de laatste Tweet). Daar zien we een bekende(re) vorm van de sidepods, met bovenop de radiatoren verwerkt in een soort 'dakgoot'. Zo'n soort idee zien we ook bij onder meer Aston Martin terug. Toch is het nog te vroeg om een volwaardige analyse te schrijven, want op dit moment heeft niemand buiten het team de auto in vol ornaat gezien. Hopelijk op donderdag wel. RacingNews365 stuurt haar fotograaf in ieder geval op pad.
1661303584070291456
Primeras imagenes de la evolución de Mercedes en los pontones. Entrada más ancha y redondeada para tener túnel debajo. First pictures of new Mercedes upgrade. Widder and rounded sidepod inlet with tunnel under the sidepod. #f1 #MonacoGP pic.twitter.com/YSaLL09xxC — Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 24, 2023
1661422587795079169
Primera imagen de los muevos pontones de Mercedes. First image of the new Mercedes sidepods. #f1 #MonacoGP pic.twitter.com/su38hzjeDN — Albert Fabrega (@AlbertFabrega) May 24, 2023
Meest gelezen