Dit is een wijziging die vóór de F1-wintertest in Bahrein al op de planning stond, dat is althans was head of engineering Paul Monaghan daarover zei. Het mag dus niet worden gezien als een directe reactie op mogelijke problemen met de warmteafvoer van de Honda-motor uit de eerste drie races.
Echter, het is wel degelijk een aanpassing die een verbetering waarborgt van de luchtstromen naar de hoofdradiator, iets wat de complexiteit van het koelsysteem van Red Bull, bestaande uit vier verschillende niveaus, benadrukt.
Deze extra aanpassing heeft het, door het onderverdelen van de luchtkanalen met de diverse warmtewisselaars, mogelijk gemaakt om de sidepods wederom verder te verkleinen, waarbij de nieuwe luchtinlaten leunen op het idee dat kleine openingen een hogere luchtversnelling teweegbrengen. De introductie valt samen met het definitief verdwijnen van de kieuwen aan de basis van de engine cover van de RB20.
Het ontwikkelingspad dat Red Bull met deze update is ingeslagen, lijkt direct ook te betekenen dat Red Bull sowieso niet het zero pod-concept van Mercedes najaagt, zoals her en daar aan het begin van het seizoen werd gesuggereerd.
De update uitgelicht
In bovenstaande inzet zie je de nieuwe luchtopening die de luchtstroom middels een intern kanaal richting de warmtewisselaar van de Red Bull RB20 stuurt.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!