Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Nieuwe Red Bull-update highlight complexe, maar succesvolle werking RB20

Red Bull was voor de Formule 1 Grand Prix van Japan het enige topteam (vergeef ons in deze dat we Aston Martin nog niet tot de topteams rekenen) dat met een niet geringe upgrade kwam. De RB20 was uitgerust met een herziene vloer, die gekenmerkt werd door een gewijzigde helling van de buitenrand, maar vooral de nieuwe koelingsopeningen aan de aanzet van de halo leken zeer relevant te zijn.

Dit is een wijziging die vóór de F1-wintertest in Bahrein al op de planning stond, dat is althans was head of engineering Paul Monaghan daarover zei. Het mag dus niet worden gezien als een directe reactie op mogelijke problemen met de warmteafvoer van de Honda-motor uit de eerste drie races.

Echter, het is wel degelijk een aanpassing die een verbetering waarborgt van de luchtstromen naar de hoofdradiator, iets wat de complexiteit van het koelsysteem van Red Bull, bestaande uit vier verschillende niveaus, benadrukt.

Deze extra aanpassing heeft het, door het onderverdelen van de luchtkanalen met de diverse warmtewisselaars, mogelijk gemaakt om de sidepods wederom verder te verkleinen, waarbij de nieuwe luchtinlaten leunen op het idee dat kleine openingen een hogere luchtversnelling teweegbrengen. De introductie valt samen met het definitief verdwijnen van de kieuwen aan de basis van de engine cover van de RB20.

Het ontwikkelingspad dat Red Bull met deze update is ingeslagen, lijkt direct ook te betekenen dat Red Bull sowieso niet het zero pod-concept van Mercedes najaagt, zoals her en daar aan het begin van het seizoen werd gesuggereerd.

De update uitgelicht

In bovenstaande inzet zie je de nieuwe luchtopening die de luchtstroom middels een intern kanaal richting de warmtewisselaar van de Red Bull RB20 stuurt.

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season 'Sainz ziet opnieuw belangrijke optie voor 2025 wegvallen'