Dat betekent dat er ook in de rest van het format gesneden moet worden. Zo zal de hoofdrace in de Formule 2 vanaf volgend jaar voor de start van de Formule 1 op zondag plaatsvinden. Ook in de Formule 3 vinden op zaterdag de eerste twee races en op zondag de laatste wedstrijd plaats. De Formule 2- en Formule 3-weekenden zullen niet meer tegelijkertijd plaatsvinden. Als gevolg van de extra race die de coureurs in de opstapklassen mogen rijden wordt de manier waarop de startgrid wordt samengesteld ook aangepast. Voor de Formule 2 geldt dat de kwalificatie leidend is voor de startgrid van de hoofdrace op zondag. Voor de eerste sprintrace op zaterdag wordt de startvolgorde van de top tien van de kwalificatie omgekeerd. Voor de startpositie in de tweede sprintrace is het resultaat van de eerste sprintrace weer van belang, want de top tien uit de eerste race vormt weer de startpositie van de tweede race. Ook hier worden de posities weer omgedraaid. Voor de Formule 3 geldt datzelfde format, alleen gaat het hier niet om de beste tien, maar om de beste twaalf coureurs die de race omgekeerd zullen beginnen. Ook de puntentelling zal volgend seizoen anders zijn dan dit seizoen. De polezitter in de kwalificatie krijgt in 2021 opnieuw vier punten en de beste acht coureurs in de twee sprintraces krijgen achtereenvolgens 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, en 1 punt. Voor de hoofdrace geldt hetzelfde puntensysteem als in de Formule 1, waarbij de nummer één 25 punten ontvangt en de nummer tien 1. In de Formule 3 krijgt de top tien volgend seizoen minder punten in de eerste twee races. Daar krijgen de nummers één tot en met tien achtereenvolgens 15, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, en 1 punt. De top tien van de race op zondag krijgt wederom hetzelfde aantal punten als men in de Formule 1 krijgt. Wanneer een F2- of een F3-coureur uit de top tien de snelste ronde neerzet, ontvangt deze twee punten. Tot slot zal ook het aantal banden dat een coureur tijdens een weekend tot zijn beschikking heeft veranderen. Zowel in de Formule 2 als de Formule 3 krijgen alle coureurs er een set natweerbanden bij. In de Formule 2 krijgt een coureur zes sets banden voor droog weer, waarvan vier harde en twee zachte sets. Daarnaast krijgt hij drie bandensets voor wanneer het asfalt nat is. In de Formule 3 hebben de heren coureurs vijf bandensets voor wanneer het droog is en twee sets voor in de regen tijdens het gehele weekend. Check hieronder overzichtelijk de nieuwe regels op de afbeeldingen. Via de pijltjes kan je zijwaarts door de verschillende afbeeldingen scrollen.
Romain Grosjean overleefde een horrorcrash tijdens de GP van Bahrein. Max Verstappen was allerminst onder de indruk van Alexander Albon en voert de druk op Red Bull op. Dit en meer in de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen