Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ayao Komatsu

Nieuwe teambaas Haas voelt 'een enorme verantwoordelijkheid' voor 2025

Ayao Komatsu is bezig met zijn eerste maanden als teambaas van Haas. Met Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen was de line-up voor 2024 al rond, maar voor Komatsu is de rijdersbezetting voor 2025 'een enorme verantwoordelijkheid'. Dat vertelt hij in een exclusief interview met RacingNews365.

Magnussen Bahrain test
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het 2023-seizoen was niet echt een doorslaand succes voor Haas. Met slechts 12 punten eindigde het Amerikaanse team als tiende en laatste. Dat overkwam de equipe eerder al in 2021, toen het zelfs geen enkel punt pakte. Waar Haas in de eerste vijf races van 2023 drie keer in de punten belandde, was de vierde en laatste keer tijdens de Grand Prix van Singapore halverwege september. Dat moet dus beter voor 2024, al is het nog maar zeer de vraag of Haas van de laatste plaats af kan komen.

In de winter scheidden de wegen van Haas en teambaas Guenther Steiner, waarna Ayao Komatsu aantrad als nieuwe teambaas. De Japanner staat gelijk voor een intrigerende situatie, omdat de rijdersmarkt open ligt aan het einde van 2024. Van een aantal coureurs loopt het contract aan het einde van dit seizoen namelijk af. Hij is zich er ook van bewust dat als hij er dit F1-seizoen niet in slaagt om coureurs Kevin Magnussen en Nico Hulkenberg een competitieve auto te bieden, beiden zouden kunnen besluiten om te vertrekken.

De teambaas beseft zich dat het zijn belangrijkste taak is om ervoor te zorgen dat de VF-24 Magnussen en Hulkenberg in staat stelt om tijdens raceweekenden meer strijd te leveren dan vorig jaar. De VF-23 had namelijk te kampen met snelle bandenslijtage. Als Magnussen en Hulkenberg zich goed kwalificeerden, dan kukelden ze al snel naar beneden tijdens de race en vielen ze buiten de punten.

In een exclusief interview met RacingNews365 geeft Komatsu toe dat hij voor 'een enorme verantwoordelijkheid' staat als het gaat om wie er in de auto van 2025 komen te zitten. "Om eerlijk te zijn, voordat we daar naar kijken, hebben we een competitieve auto nodig die onze huidige coureurs het gevoel geeft dat ze willen blijven. Dat is het allerbelangrijkste", zo vertelt Komatsu.

"Als onze auto niet erg goed is en onze huidige coureurs weg willen, is dat niet goed. Ik richt me er dus eerst op om onze auto en ons team onder controle te krijgen en daarna hangt het ervan af wat de coureurs beslissen."

"Ze kunnen meer aan de wereld laten zien"

De gloednieuwe teambaas is dankbaar voor de ervaring van Magnussen en Hulkenberg. Hij noemt de twee 'een hele goede combinatie'. Maar geen van beide coureurs was in staat om zich te bewijzen in de auto van vorig jaar. Komatsu wil ze nu op zijn minst een auto geven die hun talent waard is.

"De drie testdagen hebben bewezen dat ze een goed paar zijn. Hun feedback was essentieel en ze reden allebei behoorlijk goed, dus daar ben ik blij mee", zo vertelt de Japanner. "De auto van vorig jaar was heel anders. De basis was niet goed genoeg, vooral niet voor Kevin. Hij zag er niet goed uit, terwijl hij heel veel talent heeft. Nico is briljant in de kwalificatie, maar hij moet zijn bandenmanagement voor de race verbeteren, maar dat lag voor een deel aan de auto."

Komatsu vervolgt: "Voor Kevin pasten de basisprincipes van de auto niet bij hem, we konden dus niet het beste uit beide coureurs halen. Het enige waar we het beste uit haalden was de kwalificatie van Nico." Komatsu kijkt in ieder geval met vertrouwen naar 2024. "Met de auto van dit jaar, met wat we aan het doen zijn, denk ik dat ze meer aan de wereld kunnen laten zien van wat ze kunnen. Ze zijn er helemaal bij betrokken, maken er integraal deel van uit, zijn gemotiveerd en dat is goed om te zien", zo sluit Komatsu af.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
'Verrassing' Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Verstappen in China