Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Niki Lauda: 'Drie motoren per seizoen is een grote fout'

Sinds de invoering van de 'gridstraffen' is de Formule 1 er niet veel makkelijker op geworden. Ingewikkelde formules zijn er tegenwoordig nodig om de startopstelling te bepalen, wat voor de fans én de teams enkel ellende oplevert. Volgend jaar is de kans groot dat het aantal gridstraffen nog veel hoger wordt, aangezien de teams maar 3 in plaats van 4 motoren per seizoen mogen gebruiken.

Teambaas van Red Bull, Christian Horner, hekelde de aanpassing in de reglementen al eerder openlijk. In Singapore kreeg Horner bijval van Niki Lauda, die het 'een grote fout' noemt. "Iedereen zei dat de motoren goedkoper werden als we er minder zouden gaan maken" , zegt Lauda tegen Auto, Motor und Sport. "Maar we weten nu al een lange tijd dat het niet goedkoper wordt als we maar drie motoren per seizoen mogen maken, omdat vooral het ontwikkelen van de motor veel geld kost" , legt Lauda uit. "Het is daarom een grote fout om slechts drie motoren per seizoen te gebruiken" , is zijn conclusie.

Ook de hoogste baas van de Formule 1, Chase Carey, is klaar met de gridstraffen. "Het systeem met de gridstraffen is nu op een punt gekomen dat het alleen nog maar irritant is. Het is zijn doel voorbij geschoten" , zegt Carey tegenover AFP . Volgens Carey moet het vooral om de sporters draaien en niet om de technologie die erachter zit. "Uiteindelijk wil je als fan kijken naar een sport waarin de sporters excelleren. Natuurlijk is technologie daarin belangrijk, maar het moet geen grote stempel drukken op de sport" , is Carey duidelijk.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden